‘Brussel verkoopt zich slecht als toeristische bestemming’
Brussel verliest aan populariteit als vakantiebestemming, zeker in vergelijking met andere plaatsen in Europa. Ten opzichte van vorig jaar zakt Brussel zes plaatsen in de European Cities Monitor van immobiliënmultinational Cushman & Wakefield, tot de 23ste plaats. Volgens reisbureaus heeft Brussel een imagoprobleem.
"Er is de veiligheidsproblematiek die meer en meer in de media komt", zegt Jean Wyns, manager van Brussels City Tours. "Wij hadden onlangs contact met een zeer grote groep. Zij denken eraan om Brussel uit hun catalogus te laten vallen. Dan heb je een probleem."
Op zich is er meer dan genoeg te doen in Brussel, daar ligt het probleem niet. Maar de manier waarop de stad zichzelf verkoopt in het buitenland is volgens reisbureaus niet de goeie. Toerisme is een gemeenschapsbevoegdheid en geen federale, en daar wringt het schoentje voor Brussel.
"Op een toeristische vakbeurs is er een stand van Vlaanderen en Brussel, eentje van Wallonie-Bruxelles en eentje van Brussel zelf, in samenwerking met de gemeenschappen. Waar zijn we dan mee bezig? Kunnen we niet veel meer doen met dezelfde centen."
Ook de crisis speelt nog altijd mee. Spanje bijvoorbeeld was een belangrijke klant geworden voor Brussel maar daar hebben ze nu andere dingen aan het hoofd dan met vakantie gaan. En wie wel zijn weg vindt naar Brussel blijft vaak maar heel even.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.