Niet de zoveelste limonade, maar een hydrolade. De drie Brusselse ondernemers van ‘Simone a Soif’ produceren op basis van stoomdestillatie een natuurlijk kruidendrankje zonder toegevoegde suikers of andere zoetstoffen. In 2017 zal de productie bijna verdriedubbelen. “We willen mensen beter laten drinken.”
Brusselaars van 'Simone a Soif' lanceren biologische limonade
De sfeer in het hoofdkwartier in een achtergebouw aan het FunKey-hotel in Schaarbeek is die van een ambitieuze start-up. De deur staat open, een trap leidt naar een industrieel depot waar de drie vaste medewerkers en de stagiairs tussen geïmproviseerde meubels werken, aan de muur hangt een poster met de missie, visie en waarden in het Engels. Negende gebod: op een dag nemen we Coca-Cola over.
Agnès Bonfond, een dynamische vrouw met managementservaring bij Delhaize, krijgt het idee voor Simone a Soif in 2014. Ze is gefrustreerd omdat er geen alternatief lijkt te bestaan voor chemische frisdrank, te zoet fruitsap en saai mineraalwater. In de Dordogne, waar ze een ecologisch vakantiehuis uitbaat, leert ze Simone kennen, een kranige 80-jarige herboriste. Onder haar invloed begint ze etherische olie te destilleren. Niet voor de olie, maar voor de stoom die tijdens het proces ontstaat en neerslaat als hydrolaat. Dat aromatische extract, dat in de cosmetica vaste prik is, mengt ze met versgeperst fruit of groenten en water. Simone mag van het eindresultaat proeven en drinkt haar glas meteen uit zonder op de uitleg van Bonfond te wachten.
De niet-koolzuurhoudende drankjes van Simone a Soif bevatten geen toegevoegde zoetstoffen, kleur- of smaakstoffen of bewaarmiddelen. Om de voedselveiligheid te garanderen, worden ze gepasteuriseerd. Veruit de meeste ingrediënten zijn biologisch geteeld.
Sinds vorige maand is de kruidendrank beschikbaar in vier originele smaken: appel-geranium, komkommer-munt, aardbei-melisse en nieuwkomer peer-strobloem. Een smaaktest leert dat je de drankjes het best kunt vergelijken met ongezoete kruidenthee. Zo heeft de appel-geranium een zachte bloemensmaak met een vleugje lychee en citrusvruchten erin. Het aardbeiendrankje smaakt zoeter, maar verrast door de kruidige afdronk, terwijl de sterke komkommersmaak niet ieders meug zal zijn. De vierde variant is een subtiele dorstlesser. Ook in cocktails met gin of wodka zouden de verfrissende drankjes tot hun recht komen.
Liever lokaal
In het afgelopen jaar zag de Compagnie Bruxelloise des Boissons officieel het licht. Bonfond heeft twee medestrijders aan haar zijde. Alexandre van der Vaeren was vroeger aan de slag bij frisdrankgigant Coca-Cola. Antoine de Menten stuurde de interne communicatie aan bij Leefmilieu Brussel en is nu persverantwoordelijke. Hij is overtuigd van zijn product. “We hebben iets unieks: een 100% natuurlijk drankje met zeer weinig suiker en calorieën, dat lekker is en goed voor de gezondheid en het milieu. Daar kunnen gearomatiseerde waters en biologische limonades niet aan tippen.” Hij benadrukt dat lokale groenten en fruit de voorkeur krijgen. De productie houdt ook rekening met de seizoenen, zodat momenteel appelen en peren worden verwerkt.
De productie gebeurt niet in Brussel zelf, maar in een appelboerderij in het Nederlands-Limburgse Herten. “Het is gewoon erg moeilijk om hier een betaalbaar productieatelier te vinden,” verdedigt De Menten die beslissing. Brussel geldt als uitvalsbasis voor de verovering van de Belgische markt.
Zoen van het seizoen
Voor wie is het drankje bestemd? De Menten ziet het ruim: “We mikken op mensen die bewuster consumeren omdat ze rekening houden met gezondheid en milieu, maar evengoed op consumenten die graag iets nieuws uitproberen.”
Je vindt de producten van Simone a Soif in Brussel onder meer in de biowinkels van Färm, de luxenachtwinkels van White Night, de delicatessen- en traiteurszaken van Delitraiteur en Belgomarkt, de supermarkt voor Belgische producten. Voor twee euro heb je een flesje van 33 centiliter, een liter kost iets meer dan het dubbele.
2017 wordt een belangrijk jaar voor de Brusselse onderneming. “We willen onze productie opdrijven van 35.000 naar 100.000 liter. En we willen voet aan de grond krijgen in Vlaanderen, in steden als Gent, Antwerpen en Leuven,” klinkt het resoluut. Het buitenland is de volgende stap. De makers blijven ook op zoek naar nieuwe recepten. Voor het perendrankje schakelde het bedrijf de sociale media in om te stemmen op een ludieke slogan voor de etiket van het flesje. ‘Net dat tikkeltje peer’ is de opvolger van ‘Aardige bei’, ‘Kom komkommer dichtbij’ en ‘Zoen van het seizoen’.
Lees meer over: Schaarbeek , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.