Brussels Airlines heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een operationeel verlies geleden van 70 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij wil tegen de zomer groeien naar 65 procent van het "normale" vliegschema.
Brussels Airlines 70 miljoen euro in het rood in eerste kwartaal
Het Belgische verbod op niet-essentiële reizen had een grote impact op Brussels Airlines in het eerste kwartaal. De maatschappij vervoerde 192.000 passagiers, 88 procent minder dan begin 2020. Januari en februari vorig jaar waren nog maanden zonder corona-impact. De inkomsten lagen ruim drie kwart lager, op 55 miljoen euro. Er was een operationeel verlies van 70 miljoen euro. Dat was zelfs beter dan in het eerste kwartaal van vorig jaar (-93 miljoen euro), al waren er toen voor 29 miljoen euro uitzonderlijke elementen. Op vergelijkbare basis werd het verlies 9 procent groter.
Brussels Airlines bouwt momenteel de vluchtcapaciteit uit. De maatschappij gaf eerder mee dat ze van 25 bestemmingen in februari wil groeien naar 79 bestemmingen in de loop van het zomerseizoen. Of gemiddeld 65 procent van de capaciteit van 2019, klinkt het. De focus zal liggen op vakantiebestemmingen en het Afrikaanse netwerk. Vanaf midden juni wil Brussels Airlines ook weer richting Noord-Amerika vliegen.
Van het transformatieprogramma Reboot Plus is de eerste fase - de herstructurering - bijna afgerond, geeft Brussels Airlines nog mee. In deze fase zou de vloot met 30 procent en het personeelsbestand met 25 procent worden ingekrompen. Eind maart telde de luchtvaartmaatschappij nog 3.065 werknemers, 19 procent minder dan een jaar eerder. "Nu gaat een tweede fase in, een fase van strategische investeringen in klantenservice, in efficiëntie, in de ontwikkeling van medewerkers en in digitale tools om een winstgevende toekomst op lange termijn voor het bedrijf te creëren," aldus Brussels Airlines. Met Reboot Plus wil de maatschappij komen tot een structurele operationelewinstmarge van 8 procent in 2024.
Optimisme
Brussels Airlines maakt deel uit van de Lufthansa-groep. Die toonde zich donderdag pessimistischer over de verwachte heropleving van het vliegverkeer dit jaar. Over het volledige jaar verwacht de groep gemiddeld een aanbod van "bijna 40 procent" van het normale niveau van voor corona. Tot nu toe ging ze uit van 40 tot 50 procent. In het eerste kwartaal lag het aanbod op een vijfde van het normale niveau.
De maatschappijen van de Lufthansa-groep (Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings) vervoerden 3 miljoen passagiers, 10 procent van het aantal reizigers in precoronatijden. In vergelijking met een jaar geleden daalde de kwartaalomzet met 60 procent, tot 2,6 miljard euro. Het nettoverlies halveerde wel en kwam uit op 1 miljard euro. Lufthansa zegt elke maand nog 235 miljoen euro cash te verbranden. Lichtpunt is het vrachtvervoer: Lufthansa Cargo realiseerde een recordkwartaal. De Duitse luchtvaartgroep behoudt de prognose om dit jaar een kleiner operationeel verlies te lijden dan in 2020.
Lees meer over: Brussel , Economie , Brussels Airlines