Brussels Airlines is in handen van de Duitse vliegtuigmaatschappij Lufthansa

| Brussels Airlines is in handen van de Duitse vliegtuigmaatschappij Lufthansa.

Brussels Airlines boekt operationeel verlies van 62 miljoen euro

© Belga
05/05/2022

Brussels Airlines heeft in de eerste drie maanden van 2022 opnieuw rode cijfers in de boeken gezet. De luchtvaartmaatschappij, onderdeel van de Duitse groep Lufthansa, ondervindt nog steeds de gevolgen van de coronapandemie en kampt met hogere kosten, zo maakte ze donderdag bekend.

De omzet kwam tijdens het eerste kwartaal - traditioneel de slechtste periode voor de luchtvaartsector - uit op 157 miljoen euro. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2021 gaat het om een stijging met 185 procent. Toen was er in België wegens de coronapandemie een verbod op niet-essentiële reizen van kracht. Het operationeel verlies (ebit) kwam uit op 62 miljoen euro, een verbetering met 11 procent op jaarbasis.

Het coronavirus, en dan met name de opkomst van de omikronvariant, woog ook het afgelopen kwartaal nog op de resultaten. Daarnaast stegen de bedrijfskosten. Dat heeft niet alleen te maken met het toegenomen aantal vluchten, maar ook met hogere brandstofkosten. Die zijn onder meer onder impuls van de Russische inval in Oekraïne opgelopen. Al zegt financieel directeur Nina Oewerdieck dat Brussels Airlines zich daar voor een deel tegen heeft kunnen indekken.

De directe impact van het conflict bleef voor Brussels Airlines overigens beperkt. De maatschappij had geen vluchten van of naar Oekraïne en Rusland, maar zag zich wel genoodzaakt om haar plannen om weer op Rusland te beginnen te vliegen voorlopig op te bergen.

Capaciteit opvoeren

Tijdens het eerste kwartaal vervoerde Brussels Airlines 874.000 passagiers op 8.153 vluchten, meer dan een verviervoudiging op jaarbasis. De aantallen liggen nog altijd fors onder het niveau van voor de pandemie.

Brussels Airlines wil zijn capaciteit dit jaar weer opvoeren tot 80 procent van het niveau in 2019. Daarvoor breidt het zijn vloot uit met twee middellangeafstandsvliegtuigen en één langeafstandstoestel.

Moedergroep Lufthansa klimt stilletjesaan uit het coronadal. De Duitse luchtvaartgroep kon de omzet in het eerste kwartaal meer dan verdubbelen tot 5,4 miljard euro. Het operationeel verlies (ebit) verkleinde van een miljard euro naar 591 miljoen euro. Netto rest een verlies van 584 miljoen euro, waar dat een jaar eerder nog een miljard euro was. Voor het volledige jaar verwacht Lufthansa dat de operationele cijfers verder verbeteren, zonder daar een concreet cijfer op te plakken. De volatiele kerosineprijzen en de effecten van de oorlog in Oekraïne zorgen voor te veel onzekerheden, klinkt het.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni