BTTB wil één ticket voor MIVB, De Lijn en NMBS
Op de inhuldiging van de nieuwe tramstellen T3000 op de eveneens nieuwe trambedding van tram 52 in Elsene sprak de BTTB zich opgetogen uit over de vernieuwingen die de MIVB doorgevoerd heeft. "Het comfort is een grote vooruitgang, ook de toegankelijkheid is een stuk beter, omdat het lage vloerstrams zijn met heel wat bredere deuren," zegt Stefan Stynen (BTTB) over de nieuwe tram. "Vandaag kan je die tram bijvoorbeeld ook nemen met een kinderwagen. Het enige minpuntje dat wij tot dusver opgemerkt hebben is dat de bestemmingsfilm niet zo goed leesbaar is."
Toch ziet de bond nog een aantal punten waar het openbare verkeersnet verbeterd kan worden. De bond hoopt dat de vernieuwing van de tramstellen versneld zal gebeuren en dat er ook voor de tramreiziger een informatiesysteem in real-time wordt ingevoerd (voor bussen en metro geldt dit systeem reeds, red).
Een ander punt waar de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers haar ideeën over heeft, is de tarifering. Gratis vervoer is volgens de bond niet nodig. Dat geld zou beter besteed worden aan kwaliteitsverbetering, luidt het. Ze denken daarbij aan één ticket dat in eenzelfde zone op de MIVB, De Lijn en de NMBS gebruikt kan worden. In geïntegreerde loketten moeten reizigers bovendien tickets voor de drie vervoersmaatschappijen kunnen kopen. "Vandaag is het zo dat iemand die met het openbaar vervoer wil rijden, eerst moet nagaan hoe hij dat kan doen en welke lijnen en maatschappijen hij nodig heeft," legt Stynen uit. "Dan moet hij gaan uitzoeken welk soort biljetten hij nodig heeft als hij via meerdere maatschappijen wil reizen. Van zodra je de gewestgrens overgaat, heb je vaak een gecombineerde kaart De Lijn/MIVB nodig of moet je twee tickets kopen."
De BTTB legde haar wensen voor aan de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), die oplossingen belooft voor 2008.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.