Carrefour opent vrijdag haar eerste biowinkel van het land, in Sint-Lambrechts-Woluwe. Daarmee wil de supermarktketen inspelen op de groeiende populariteit van en de vraag naar bioproducten. Concurrentie voor de lokale biowinkels? "Mensen die bioproducten willen, zullen sneller hun vertrouwen leggen in de handen van wat artisanaal oogt", sust retailexpert Gino Van Ossel.
Carrefour opent eerste biowinkel
Supermarktketen Carrefour opent vrijdag haar eerste biologische supermarkt in de Georges Henrilaan in Sint-Lambrechts-Woluwe. Tegen eind dit jaar zou Carrefour nog een tweetal biowarenhuizen openen.
“Carrefour heeft altijd uitgepakt met een breed assortiment van bioproducten van het huismerk,” zegt woordvoerder van Carrefour Syrin Stambouli. “Die producten werden altijd goed verkocht in de gewone supermarkten en zullen dus ook de focus vormen in de nieuwe winkel.” Verder wenst Stambouli geen extra informatie vrij te geven over de nieuwe biowinkel tot na de opening.
Groeiende populariteit
Gino Van Ossel, professor retail aan de Vlerick business school, is niet verwonderd over de komst van de bio-Carrefourwinkel. “Bioproducten winnen al jaren aan populariteit. Het is logisch dat niet alleen kleinere speciaalzaken, maar ook grotere supermarkten inspelen op die trend.” Van Ossel verwijst daarmee naar Colruyt-groep, die in 2001 met Bio-Planet inpikte op de groeiende populariteit van bioproducten.
“Carrefour pakt al jaren uit met haar uitgebreid én goedkoop aanbod aan biologische producten. In hun hypermarkten kun je zelfs duizenden biologische producten vinden, vaak evenveel als in een speciaalzaak,” zegt Van Ossel. “Die hypermarkten vestigen zich meestal aan de Brusselse rand, dus een groot deel van de Brusselaars kan niet profiteren van het biologische assortiment waar de supermarkt al zolang mee pronkt. Dat verandert door de biowinkels die Carrefour ongetwijfeld meer in het centrum zal openen.”
Artisanaal
Er zijn steeds meer biowinkels in Brussel. Bijna allemaal zijn dat winkels die niet behoren tot een klassieke supermarktketen. Van Ossel vindt het opmerkelijk dat biospeciaalzaken blijven groeien ondanks het aanbod in supermarkten. Volgens hem komt dat door de artisanale uitstraling van kleine, onafhankelijke biowinkels.
“Speciaalzaken proberen het ambachtelijke aspect van de landbouw in ere te herstellen. Mensen die bioproducten willen, zullen dus sneller hun vertrouwen leggen in de handen van wat artisanaal oogt,” aldus Van Ossel. “Dat is puur perceptie, want Bio is een wettelijk beschermd label in België. Bioproducten in supermarkten zijn dus even goed als die in speciaalzaken. Carrefour zal ongetwijfeld goedkopere producten aanbieden om te compenseren voor hun industrieel imago.”
Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Economie , Carrefour , biowinkel , Sint-Lambrechts-Woluwe , gino van ossel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.