Catherine Schoofs: 'Kleur is de basis van alles'
In een vorig leven werkte Catherine Schoofs als human resources manager bij een Amerikaanse computerfirma. "Ik had alles, een goed salaris, dikke auto." Tot ze er even genoeg van had en een sabbatical nam. "In dat jaar wilde ik onder meer uitzoeken welke kleuren me nu echt goed stonden. Tot dan was ik het type dat vlak voor sluitingstijd nog vlug-vlug iets kocht voor de vergadering van 's anderendaags. Vaak bleken dat achteraf miskopen."
Pas bij de derde kleurenanalyse kwam ze erachter wat haar probleem was. "Mijn natuurlijke haarkleur paste niet bij mijn roze teint. Vanaf dat moment heb ik mijn haar donkerder geverfd."
Inmiddels was ze zo gefascineerd geraakt door kleuren dat ze, in plaats van braafjes terug te keren naar de computerfirma, zich besloot te verdiepen in de theorie en de praktijk van de kleuren. Ze ging in de leer bij de kleurenconsulente die haar met haar eigen probleem geholpen had. "Haar lessen waren heel praktisch. Ze gaf me bijvoorbeeld vijftig tinten van blauw en die moest ik dan rangschikken, van pastel naar meest intens, of van koud naar warm. Toen ik aan de studie begon, dacht ik dat het een fluitje van een cent zou zijn, maar het heeft vijf, zes maanden geduurd vooraleer ik iets van kleuren begreep."
Ze leerde ook dat mensen op basis van hun huidskleur en ogen onderverdeeld worden in lente-, zomer-, herfst- en wintertypes, waarbij telkens andere kleuren horen.
Masker
Voor Schoofs zou iedereen ooit eens een kleurenanalyse moeten laten doen. "Dat vergemakkelijkt het leven zo. Met de juiste kleuren voel je je gewoon beter."
Ze ziet heel veel mensen rondlopen in de verkeerde kleren. "Je hebt er die te veel make-up, te felle kleuren en te hevige prints dragen, als een soort van masker. Dan heb je de vrouwen die zich, uit gebrek aan persoonlijkheid, helemaal overgeven aan de mode. In Knokke zie je weer een andere groep: mensen die allemaal ongeveer dezelfde merken dragen, als een uniform. En dan zijn er de grijze muizen, die zich helemaal niet durven te laten zien."
Ook met zwart heeft Schoofs het moeilijk. "Veel mensen dragen zwart omdat ze op veilig willen spelen. Maar zwart neemt alle kleur uit je gezicht weg. Ik draag het zelf nooit meer. Er zijn maar heel weinig types die zwart aankunnen: Aziatische types, vrouwen met een olijfkleurige huid of Sneeuwwitje-types, dat zijn mensen met heel felle contrasten in hun gezicht."
Zandloper en dennenboom
Natuurlijk is imago meer dan alleen kleur. Schoofs ging dan ook naar Parijs om morfologie te studeren. "Dat vond ik een stuk makkelijker dan kleuren. Er zijn vijf types, afhankelijk van de breedte van je schouders en je heupen: het zandlopertype, dat het makkelijkste is om te kleden; het V-type; het dennenboom-type; het H-type, en het O- of ballontype. Voorts zijn er nog andere kenmerken waarmee je rekening moet houden, zoals de verhouding tussen de romp en de benen."
Toen Schoofs zich vijf jaar geleden als zelfstandig imagoconsulente vestigde, had ze meteen twee grote opdrachtgevers. "Voor de Franstalige Flair mocht ik de rubriek 'Voor & na' coördineren. Dat was niet gemakkelijk, maar het was een goede leerschool. Ik werkte bijvoorbeeld samen met de moderedactrice, maar zij dacht alleen aan mode. Als laarzen in waren, dan moest iedereen laarzen aan, ook kleine dikkerdjes."
Schoofs kon ook regelmatig aan de slag voor het outlet-paradijs Maasmechelen Village. "Er werden vaak wedstrijden georganiseerd, waarbij de hoofdprijs een kleurenanalyse was."
Confrontatie
Tegenwoordig werkt Schoofs voor grote winkelketens en bedrijven, maar ze heeft ook veel particuliere klanten. Die laatste ontvangt ze thuis, in haar woonkamer. "Zo'n sessie is behoorlijk confronterend. De klant moet in het begin altijd zonder make-up en met een kapje over het haar plaatsnemen voor de spiegel. Er komt dan vaak heel veel los bij mensen. Als kleurenconsulent moet je over een flinke portie empathie beschikken."
Schoofs heeft een mand vol lappen en staaltjes, in koudere en warmere kleuren. Ook vraagt ze aan elke klant om een koffer met kleren mee te brengen. Voor de spiegel wordt alles dan gepast. Voor een kleurenanalyse met bijpassende make-up vraagt Schoofs 145 euro. Maar ze biedt ook een uitgebreider programma aan, verspreid over twee dagen. Voor 445 euro krijg je dan, behalve een kleuren- en make-upadvies, uitgebreide tips in verband met je morfologie. Voorts neemt Schoofs je mee naar de kapper en gaat ze met je winkelen.
"Sommige vrouwen hebben een hekel aan shoppen. Dat is soms heel begrijpelijk. Als je een maatje 44 of meer hebt, dan word je in bepaalde winkels gewoon buitengekeken. Voor mij is elke vrouw mooi. Het komt erop aan je fraaie kanten te laten zien. Als je mooie borsten hebt, dan moet je ze tonen. Dan kijkt niemand nog naar je buikje."
Schoofs gaat altijd shoppen in de voorkeurwinkels van de klant. "Ik krijg nergens een commissie." In de winkel laat ze de klant zelf kiezen. "Als ik het niet mooi vind, dan zeg ik het rechtuit. Maar ik stel altijd wel een alternatief voor. Ik vraag de klant om enkele kledingstukken te passen. Ik dring nooit iets op. Een wintertype dat goed met blauw staat, hoeft van mij niet per se blauw te dragen. Sommige mensen hebben een hekel aan blauw omdat die kleur hen bijvoorbeeld doet denken aan hun schooluniform. In feite mag iedereen elke kleur dragen, het gaat om de nuances. Sommige mensen staan met steenrood, andere met frambozenrood. Maar niemand staat met beide."
Mannen
Krijgt Schoofs ook weleens mannen over de vloer? Dat gebeurt, af en toe. "Maar ze komen bijna nooit uit eigen beweging. Ze doen het omdat hun vrouw het wil of omdat ze van hun baas een kleurenanalyse als incentive hebben gekregen. Als die mannen binnenkomen, dan zie je ze soms denken: 'Ik had nu ook in de Comme chez Soi kunnen zitten.'"
Volgens Schoofs hebben mannen veel minder problemen met hun uiterlijk dan vrouwen. "Ze komen niet omdat ze onzeker zijn, hun vraag is meestal hoe ze meer indruk kunnen maken."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.