In de tweede helft van 2017 komt er een definitief einde aan het verhaal van Citroën aan het IJzerplein. Dan verhuist de garage naar een nieuw gebouw aan de Havenlaan. Het onopvallende gebouw komt op de site van Thurn & Taxis, net naast het nieuwe Herman Teirlinckgebouw van de Vlaamse overheid.
Citroën trekt naar Thurn & Taxis
Industrie midden in de stad, het is een stokpaardje van Brussels bouwmeester Kristiaan Borret. En dus verhuist Citroën naar de Brusselse kanaalzone, het gebouw komt op de site van Thurn en Taxis. Daar komen de komende jaren vooral kantoren en woningen bij een groot stadspark, maar er is ook een zone voor industrie en commerciële activiteiten. Ze verlaten het iconische gebouw aan het IJzerplein om plaats te maken voor het museum voor moderne kunst.
Het gebouw komt net naast het nieuwe gebouw van de Vlaamse overheid. Daar komt een nieuwe weg, ontworpen door landschapsarchitect Bas Smets, op de hoek met de Havenlaan komt de garage. De werken daarvoor zijn al begonnen.
Dat nieuwe gebouw wordt een stuk kleiner en onopvallender. "Dat komt omdat er op dit moment alleen nog maar een autodealer zit aan het IJzerplein, de kantoren van de Belgische Citroën-importeur zijn al een tijd geleden verhuisd," zegt Anouk van Vliet van moederbedrijf PSA. "Het huidige gebouw is dus eigenlijk gewoon veel te groot voor ons." De verhuis is gepland voor de tweede helft van 2017.
'Stedelijk gebouw'
Het ontwerp van de garage is opvallend klassiek: het is een laag industrieel gebouw. In een week vol nieuws over dichter bij elkaar wonen en wonen boven supermarkten lijkt dat toch wat ruimteverspillend. "We hebben wel degelijk uitgebreid overlegd met de bouwmeester over het ontwerp," zegt Gert Van Zundert van AIDarchitecten. "En we hebben op basis daarvan gekozen voor een laag gebouw dat de overgang maakt naar de wijk die rond Thurn & Taxis ligt." Het praktische aspect was erg belangrijk, zegt ook Anouk van Vliet van PSA.
"Maar het gebouw is wel degelijk ontworpen om in een stedelijke omgeving te passen, het is een ander concept. Wie er passeert zal bijvoorbeeld nergens geparkeerde auto's zien staan, die staan allemaal binnen het gebouw of achter muren. Zo beperken we de visuele hinder," voegt Van Zundert toe. In dezelfde buurt komt ook de nieuwe brouwerij van Brasserie de la Senne.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.