Op 1 september opent het Hasseltse logistieke bedrijfje CityDepot een stedelijk distributiecentrum nabij Thurn & Taxis. In thuishaven Hasselt doet CityDepot al twee jaar aan ‘slimme’ stadsbevoorrading. Met succes.
CityDepot gaat na Hasselt ook Brussel 'slim' bevoorraden
Lees ook: 'Bevoorrading stad moet efficiënter'
S inds de doortocht van Steve Stevaert – nu al weer vijftien jaar geleden – heeft Hasselt een autoluw centrum waar het aangenaam flaneren en shoppen is. Auto’s en vrachtwagens worden zoveel mogelijk uit het stadscentrum gehouden.
In de smalle Dokter Willemsstraat zijn auto’s nog wel toegelaten, maar slechts in één richting en zonder veel parkeermogelijkheid. Olivier Vandebroek opende er vier jaar geleden zijn babyspeciaalzaak Baby de Luxe. De eerste jaren bezorgden de frequente leveringen aan zijn winkel hem heel wat kopbrekens. “Wij hadden toen zeker tien à vijftien leveringen per week, deels grote stukken als wandelwagens en meubeltjes, deels babykleertjes en andere kleinere spullen. Altijd was het een gedoe. Chauffeurs die de stad en het eenrichtingsverkeer niet kenden, zochten zich een ongeluk naar onze winkel en kwamen doodnerveus aan. Ze stopten voor de zaak en blokkeerden meteen de straat. Ik moest dan naar buiten om het verkeer te regelen of de politie te kalmeren. Terwijl ik vaak binnen met klanten bezig was.”
Sinds twee jaar laat Vandebroek dan ook alle leveringen bezorgen in het magazijn van CityDepot aan de rand van de stad. Vandaar worden ze naar de winkel gebracht met een kleine bestelwagen of cargofiets.
CityDepot, dat vorige week het bezoek kreeg van Brussels staatssecretaris Bruno De Lille (Groen), ontstond in maart 2012 als uitloper van een onderzoeksproject van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit. De bezorgdienst beschikt over een depot van 700 vierkante meter aan het Hasseltse kanaal. Daar kunnen transporteurs hun pakketten, bestemd voor het centrum, afzetten. “Wij nemen de goederen in ontvangst in naam van de handelaar en leveren ze op het gewenste moment in de winkel,” zo zegt bestuurder Marc Schepers.
“De leveringen gebeuren met gewone camionettes maar ook met fietsen en elektrische voertuigen. Probleem is dat die laatste nog altijd veel duurder zijn.”
Naast de bezorgservice biedt CityDepot nog meer diensten aan. “De winkeliers kunnen de goederen een tijdlang bij ons stockeren,” zegt Schepers. “Ze kunnen ook hun postpakketten, van hun webwinkel bijvoorbeeld, meegeven aan onze koerier. Wij versturen ze dan tegen een lager tarief. Ook nemen we al het karton en ander verpakkingsafval mee. Dat doen we zelfs helemaal gratis. Het is voor ons een manier om een voet tussen de deur te krijgen bij de handelaars.”
De aanpak loont. Inmiddels maakt bijna een kwart van de Hasseltse winkeliers gebruik van CityDepot. “Ik ben heel tevreden,” zegt Olivier Vandebroek. “Ik heb nu geen omkijken meer naar de leveringen. Het grote voordeel is dat de chauffeur de straat en de winkel kent. Hij weet waar te parkeren, weet waar hij de goederen moet neerzetten in de winkel en neemt ook nog eens mijn postpakketten en de lege verpakkingen mee. De winkel blijft dus proper. En doordat de goederen nu gegroepeerd worden, heb ik nog maar twee à drie leveringen per week.”
Deze service kost Vandebroek zo’n 400 à 500 euro per jaar. “Dat is het me zeker waard als ik zie wat ik ervoor terugkrijg.”
Behalve voor handelaars werkt CityDepot ook in opdracht van transporteurs. “We werken bijvoorbeeld voor TNT, Essers en DPD,” aldus Schepers. “Zij kunnen hun laatste kilometers, het lastige stuk in het stadscentrum, aan ons uitbesteden. Het bespaart hen heel wat tijd en geld. En het stadscentrum wordt ontlast van het zware vrachtverkeer.”
Door de snelle groei van de afgelopen twee jaar is het magazijn al te klein geworden. CityDepot heeft een plan klaar voor een nieuwe, veel grotere bedrijfsruimte, ook weer aan het kanaal. Schepers: “In de toekomst willen we meer en meer gebruik maken van het water.”
Ook financieel is het een succes. CityDepot kreeg in het begin flinke opstartsubsidies van Vlaanderen, maar moet het vanaf dit jaar zonder overheidssteun stellen. En dat lukt.
De ambities om uit te breiden zijn dan ook groot. Tegen midden volgend jaar wil CityDepot actief zijn in vijf, zes andere Vlaamse steden.
Veel eerder al, meer bepaald op 1 september, duikt CityDepot op in het Brusselse straatbeeld. Het Hasseltse bedrijf won, samen met Tri-Vizor uit Antwerpen, de oproep van het Europese pilootproject LaMiLo (Last Mile Logistics) en mag het eerste Brusselse stedelijk distributiecentrum uitbaten. Dat gaat van start in een havengebouw van 1000 vierkante meter naast het TIR-verdeelcentrum.
Schepers meent dat het Hasseltse model kopieerbaar is naar Brussel. “Er is alleen het verschil in omvang. Daarom zullen we in Brussel op termijn niet vanuit één locatie kunnen werken.”
Tweede locatie
CityDepot wil echter klein beginnen. “In eerste instantie bedienen we alleen Brussel-Stad en een beetje Schaarbeek en Etterbeek. Hiervoor zetten we een vijftal mensen en drie milieuvriendelijke voertuigen in.”
Het proefproject loopt tot eind februari. Daarna is het afgelopen met de financiële steun van Europa en het Gewest. Maar Schepers wil sowieso doorgaan in de hoofdstad. In Brussel is de vraag van transporteurs om de laatste kilometers in het centrum over te nemen immers nog veel groter. “In maart 2015 verdubbelen we onze bedrijfsruimte aan de TIR en gaan we van start op een tweede locatie.”
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.