Het gekelderde Eurostadionproject heeft de Stad Brussel al anderhalf miljoen euro gekost. Al zal de factuur nog oplopen omdat de Stad nog steeds in een gerechtelijke procedure verwikkeld zit met bouwheer Ghelamco. De Stad investeerde ook al 12,4 miljoen euro in de uitbating van de toekomstige parking, “maar die investering zal renderen”, verzekert burgemeester Philippe Close (PS).
Close: ‘Eurostadion heeft Stad Brussel al anderhalf miljoen euro gekost’
Het project van een nieuw voetbalstadion op Parking C mag dan dood en begraven zijn, de discussie over de kosten is dat nog niet. Op de gemeenteraad vroeg het burgerplatform Plan B een gedetailleerd overzicht van de kosten die de Stad Brussel heeft gemaakt. En die kreeg het ook van burgemeester Philippe Close (PS).
Van het bedrag van 1,5 miljoen euro is net geen miljoen euro naar de advocaten gegaan die de Stad juridisch hebben bijgestaan in de ontwikkeling van het project. Het opstellen van de plannen en de benodigde studies heeft dan weer ruim 420.000 euro gekost.
En ook de vzw Euro 2020, dat de organisatie voor zijn rekening zou nemen van de wedstrijden van het EK 2020 die in Brussel hadden moeten doorgaan, kreeg een subsidie van iets meer dan 110.000 euro. Het Gewest is via diezelfde vzw al 1,25 miljoen euro kwijt, werd eind 2017 bekend.
12,4 miljoen euro geparkeerd
Daarnaast betaalde de Stad ook 400.000 euro om het terrein van Parking C te herstellen, nadat Ghelamco er archeologische opgravingen had gedaan ter voorbereiding van de werken die het uiteindelijk niet heeft kunnen aanvangen.
Tenslotte is er het bedrag van 12 miljoen euro dat geïnvesteerd werd in de structuur die de toekomstige parking moet uitbaten. “Maar dat is geen kost, want de parking zal een groot rendement kennen. Het geld zit voorlopig geparkeerd in ons investeringsvehikel NEO”, klonk het bij de burgemeester.
Aangezien de deadline van het EK 2020 niet gehaald is, voetbalclub RSC Anderlecht afzag van het idee om het nieuwe stadion als thuisbasis te gebruiken én bouwheer Ghelamco geen vergunning kreeg voor de bouw van het stadion, beschouwt de Stad Brussel het contract met Ghelamco als nietig. Dat contract gaf het terrein van Parking C in erfpacht aan Ghelamco voor de bouw en de uitbating van het stadion voor de komende 99 jaar.
"Voor ons is het heel duidelijk dat de grond (van Parking C, red.) ons opnieuw toebehoort"
De Stad Brussel gebruikt naar eigen zeggen de parking nu weer zoals het dat zelf wil, alsof er geen erfpacht op zit. "Als we die bijvoorbeeld willen openstellen voor Batibouw, doen we dat", zei schepen voor Sport Benoit Hellings (Ecolo) vorige week nog aan BRUZZ.
Advocaten
Aangezien Ghelamco het ontbinden van het contract door de Stad Brussel aanvecht, zullen de juridische kosten nog oplopen. “Dat klopt, want we hebben nog steeds een advocaat te betalen. Voor ons is het heel duidelijk dat de grond (van Parking C, red.) ons opnieuw toebehoort, maar dat is een groot discussiepunt met Ghelamco”, verduidelijkte Close aan BRUZZ. Ghelamco, dat zelf al zeker 23,6 miljoen euro investeerde in het project, wil ook via een schadevergoeding minstens een deel van dat bedrag terugvorderen.
De burgemeester benadrukte ook dat de Stad zich in het Eurostadiondossier heeft geëngageerd op vraag van het Gewest en de Belgische voetbalbond. “Het uitgangspunt was dat het project zonder publiek geld zou gefinancierd worden, maar dat heeft een ingewikkelde constructie opgeleverd tussen de overheid en de privé”, klonk het. “Over het dossier valt veel te zeggen, maar omdat er nog een juridische procedure loopt kan ik me nog niet uitspreken over de globale indruk die ik heb van heel de operatie”, liet Close zich in niet mis te verstane bewoordingen ontvallen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , Philippe Close , Eurostadion
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.