Coditel op het matje geroepen
Als collegevoorzitter van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) roept Vanhengel Coditel op het matje over de gebrekkige dienstverlening aan Nederlandstaligen. Onder andere de telefonische informatieverstrekking in het Nederlands laat te wensen over. Zo zijn er vaak geen Nederlandstalige operatoren beschikbaar om klanten te woord te staan.
Vanhengel wil zowel de voorzitter van de raad van bestuur als de directie van Coditel duidelijk maken dat de situatie onaanvaardbaar is. "We hebben zodanig veel klachten gekregen dat het verontrustend wordt. Dit kan niet meer," zegt Vanhengel. "Ik zou willen dat als een Nederlandstalige klant naar Coditel belt, hij geen uren aan de lijn moet blijven om een Nederlandstalige operator te kunnen spreken. Daarnaast moeten mensen die naar de loketten van Coditel komen, iemand tegenover zich krijgen die hen in correct Nederlands verder kan helpen."
Binnen de Raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie klaagden alle partijen over de kabelmaatschappij. De klachten over de dienstverlening aan Nederlandstaligen en over het terugschroeven van het analoge aanbod zijn legio. Consumentenorganisatie Test-Aankoop stelde Coditel daarvoor eerder al in gebreke.
Wetswijziging
Ook Vlaams minister Bert Anciaux (Spirit) laat van zich horen in het Coditelverhaal. Hij pleit voor een wetswijziging en vraagt dat de omroepen die een must carry-statuut krijgen van de Vlaamse of Franstalige Gemeenschap automatisch ook dat statuut verweren in het Brussels Gewest. Anciaux heeft al een gesprek met Coditel achter de rug en eist dat de kabelmaatschappij Nederland 3 weer opneemt in het analoge aanbod.
Coditel van zijn kant liet tijdens dat gesprek weten dat het nieuwe management een groot belang hecht aan een goede tweetalige dienstverlening en oog heeft voor de verschillende gemeenschappen in Brussel.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.