Consument moet te veel betalen voor elektriciteit
Voor wie veel elektrische toestellen heeft, kan het nachttarief een mooie besparing opleveren. De gebruiker geniet na tien of elf uur 's avonds een voordeeltarief. De openbaarnutsmaatschappij Sibelga blijkt echter slordig om te springen met de beginuren van dat tarief, waardoor het financiële voordeel verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Het stel A. Berx en S. Craggs uit Anderlecht deed eind juli, net terug uit vakantie, een onaangename ontdekking. Al vijftien jaar maken ze gebruik van het nachttarief. Bij thuiskomst zetten ze de elektrische toestellen weer aan. Voor de zekerheid ging manlief even naar de dag- en nachttellers kijken. Wie schetste zijn verbazing toen hij vaststelde dat die pas om 22.16 uur overschakelde naar nachttarief.
"Al sinds 1990 maken wij gebruik van het nachttarief," vertelt zijn vrouw. "Ik werk 's avonds en heb me er zo op ingesteld dat ik om tien uur nog de was doe. De droogkast werkt dan, de oven wordt gereinigd, de afwasmachine staat aan. We wisten al dat Sibelga weleens iets later dan om tien uur overschakelt en we beginnen ook meestal net iets later, maar we kunnen toch moelijk elke dag bij de teller gaan staan. Nu blijkt dus dat we soms eigenlijk een kwartier lang dagtarief betalen, op een moment dat we juist alle toestellen aanzetten en dus veel verbruiken. Ik zou weleens willen weten hoeveel Sibelga op deze manier al heeft kunnen binnenhalen."
Mevrouw Berx probeerde zich al met de ombudsman in verbinding te stellen, zonder succes. Wie goed zoekt vindt de oplossing van het raadsel op de website van Sibelga zelf, dat er allicht nog meer klachten over heeft gekregen. "Het tarief met een dag- en nachtmeter," zo is op de site te lezen, "is gunstig voor klanten die meer dan 500 kWh per jaar verbruiken. Hiermee kunnen alle toestellen die veel verbruiken 's nachts draaien, waarmee uw verbruik met de helft wordt verminderd. Het precieze uurrooster dat geldt voor het nachttarief, hangt af van uw gemeente. Het is anderzijds nuttig om weten dat dit uurrooster met een interval van 15 minuten kan verschillen, om mogelijke overbelasting van het net te vermijden", einde citaat.
De energie-expert: "Het is niet onlogisch dat het net overbelast raakt als het nachttarief ingaat. Mensen zetten bijvoorbeeld hun wasmachine aan. Het eerste wat dat doet is water verwarmen, dat verbruikt veel energie." Toch vindt de expert het niet correct hoe Sibelga handelt: "Mensen zouden moeten weten waar ze aan toe zijn, anders heeft het nachttarief voor hen geen zin. Als het de bedoeling is het energieverbruik te spreiden, dan moeten ze de mensen maar een vast uur geven."
Bij Sibelga ontkennen ze dat het kwartier vertraging te maken kan hebben met een overbelasting van het net, hoewel de nutsmaatschappij het zelf zo op haar website heeft gezet. "Elia (de beheerder van het Belgisch hoogspanningsnet, SVG) stuurt alle gebruikers van het nachttarief een impuls waardoor de tellers overschakelen. Als Elia te laat is, kan Sibelga daar niets aan doen," zo klinkt het bij Sibelga.
Hallo Elia? "Het klopt dat wij verantwoordelijk zijn voor de impulsen," zegt woordvoerder Lise Mulpas. "Dat systeem is goed beveiligd. We geven altijd een tweede impuls voor de zekerheid en als ook die impuls niet doorkomt treedt er een alarm in werking. En die vertragingen? Ik zal het even navragen." Even later. "We passen in de zone Drogenbos-Anderlecht-Zuid momenteel het computersysteem aan. Het is de laatste zone in het Brusselse die nog moet worden aangepast. Dat geeft inderdaad soms een kwartier vertraging. We zorgen er wel voor dat de tellers 's ochtends een kwartier later op dagtarief overschakelen. Het zal nog tot oktober duren voor die problemen zijn opgelost."
En voor wie is intussen de winst? Voor Sibelga. Want tot dan betalen tal van Sibelga-klanten nog het dagtarief waneer ze denken al van het goedkope nachttarief gebruik te maken. Lise Mulpas van Elia begrijpt het ongenoegen, maar schuift het probleem door naar Sibelga: "Sibelga, niet Elia, heeft een contract met de klant. Dus moet Sibelga zijn klanten maar van de vertragingen op de hoogte te brengen."
"Al sinds 1990 maken wij gebruik van het nachttarief," vertelt zijn vrouw. "Ik werk 's avonds en heb me er zo op ingesteld dat ik om tien uur nog de was doe. De droogkast werkt dan, de oven wordt gereinigd, de afwasmachine staat aan. We wisten al dat Sibelga weleens iets later dan om tien uur overschakelt en we beginnen ook meestal net iets later, maar we kunnen toch moelijk elke dag bij de teller gaan staan. Nu blijkt dus dat we soms eigenlijk een kwartier lang dagtarief betalen, op een moment dat we juist alle toestellen aanzetten en dus veel verbruiken. Ik zou weleens willen weten hoeveel Sibelga op deze manier al heeft kunnen binnenhalen."
Mevrouw Berx probeerde zich al met de ombudsman in verbinding te stellen, zonder succes. Wie goed zoekt vindt de oplossing van het raadsel op de website van Sibelga zelf, dat er allicht nog meer klachten over heeft gekregen. "Het tarief met een dag- en nachtmeter," zo is op de site te lezen, "is gunstig voor klanten die meer dan 500 kWh per jaar verbruiken. Hiermee kunnen alle toestellen die veel verbruiken 's nachts draaien, waarmee uw verbruik met de helft wordt verminderd. Het precieze uurrooster dat geldt voor het nachttarief, hangt af van uw gemeente. Het is anderzijds nuttig om weten dat dit uurrooster met een interval van 15 minuten kan verschillen, om mogelijke overbelasting van het net te vermijden", einde citaat.
De energie-expert: "Het is niet onlogisch dat het net overbelast raakt als het nachttarief ingaat. Mensen zetten bijvoorbeeld hun wasmachine aan. Het eerste wat dat doet is water verwarmen, dat verbruikt veel energie." Toch vindt de expert het niet correct hoe Sibelga handelt: "Mensen zouden moeten weten waar ze aan toe zijn, anders heeft het nachttarief voor hen geen zin. Als het de bedoeling is het energieverbruik te spreiden, dan moeten ze de mensen maar een vast uur geven."
Bij Sibelga ontkennen ze dat het kwartier vertraging te maken kan hebben met een overbelasting van het net, hoewel de nutsmaatschappij het zelf zo op haar website heeft gezet. "Elia (de beheerder van het Belgisch hoogspanningsnet, SVG) stuurt alle gebruikers van het nachttarief een impuls waardoor de tellers overschakelen. Als Elia te laat is, kan Sibelga daar niets aan doen," zo klinkt het bij Sibelga.
Hallo Elia? "Het klopt dat wij verantwoordelijk zijn voor de impulsen," zegt woordvoerder Lise Mulpas. "Dat systeem is goed beveiligd. We geven altijd een tweede impuls voor de zekerheid en als ook die impuls niet doorkomt treedt er een alarm in werking. En die vertragingen? Ik zal het even navragen." Even later. "We passen in de zone Drogenbos-Anderlecht-Zuid momenteel het computersysteem aan. Het is de laatste zone in het Brusselse die nog moet worden aangepast. Dat geeft inderdaad soms een kwartier vertraging. We zorgen er wel voor dat de tellers 's ochtends een kwartier later op dagtarief overschakelen. Het zal nog tot oktober duren voor die problemen zijn opgelost."
En voor wie is intussen de winst? Voor Sibelga. Want tot dan betalen tal van Sibelga-klanten nog het dagtarief waneer ze denken al van het goedkope nachttarief gebruik te maken. Lise Mulpas van Elia begrijpt het ongenoegen, maar schuift het probleem door naar Sibelga: "Sibelga, niet Elia, heeft een contract met de klant. Dus moet Sibelga zijn klanten maar van de vertragingen op de hoogte te brengen."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.