Containers helpen haven uit het slop
De eigen trafiek via de waterweg, goederen die gelost en geladen worden in Brussel, steeg met met 9 procent tot een totaal verkeer van bijna 4,4 miljoen ton. Voor dat eigen verkeer betekent dat het tweede beste jaar voor de Haven van Brussel sinds haar oprichting in 1993.
De stijging is opvallend want de traditionele sterkhouders van de Haven, de bouwsector en de olieproducten, kwamen slechts traag terug op gang na de crisis.
Het was dan ook vooral het containerverkeer dat voor een goed jaar 2010 zorgde. Ten opzichte van 2009 sprong de trafiek met 34 procent omhoog. Ook de agro- en voedingsindustrie deden het goed.
"Dankzij de aanvoer van goederen via de waterweg kon Brussel zowat 600.000 vrachtwagens vermijden," zegt Charles Jonet, voorzitter van de Haven van Brussel. "Dit betekent een besparing van 23 miljoen euro en 90.000 ton minder CO2-uitstoot."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.