Winkelcentrum Docks Bruxsel groeit gestaag, zo moet blijken uit cijfers van Jones Lang Lasalle (JLL), het bedrijf dat Docks beheert. Enkele winkeliers klagen wel over gebrekkige communicatie, zowel intern als naar de buitenwereld toe.
Docks trok 8,8 procent meer bezoekers in tweede jaar
Hebben winkelcomplexen nog een toekomst? De vraag blijft actueel nu de plannen voor de Heizel langzaam concreter worden. Hoog tijd dus om eens te gaan kijken hoe het gaat met winkelcentrum Docks Bruxsel. Dat bestaat sinds eind oktober twee jaar. Die verjaardag ging echter onopgemerkt voorbij. “Je kan niet elke verjaardag vieren”, zegt Helga Cosyns van het departement shopping center management bij JLL aan BRUZZ. “Dat vraagt veel voorbereiding. Twee jaar is geen mijlpaal.”
Geen externe tellingen
Kwatongen zouden kunnen denken dat de cijfers tegenvallen, maar dat klopt niet volgens JLL. “We zitten in een positieve trend”, zegt Cosyns. “Het aantal bezoekers is met 8,8 procent gestegen ten opzichte van het eerste jaar jaar. Dat is vergelijkbaar met de groei in andere shoppings. In het weekend kennen we topdagen met tot 60.000 bezoekers.” Meer details over de eigen cijfers wil JLL niet prijsgeven. De beheerder laat ook geen tellingen toe door externe organisaties zoals Atrium, het handelsagentschap van het Brussels Gewest.
In het eerste jaar trok Docks volgens eerdere berichten om en bij de 5 miljoen bezoekers. JLL hoopt de groei te kunnen aanhouden om over enkele jaren te kunnen wedijveren met gevestigde winkelcomplexen zoals Woluwe Shopping, dat ongeveer 6,4 miljoen bezoekers per jaar trekt. “Dat is voor ons een belangrijke referentie”, aldus Cosyns. Dat het winkelcentrum aan de Van Praetbrug al na ruim een jaar werd verkocht aan een investeringsfonds uit Canada bewijst volgens Cosyns alvast dat Docks aantrekkelijk is.
Lege weekdagen
Het publiek van Docks komt vooral uit Brussel, meestal met de tram. “Een kwart van onze klanten komt uit de Rand, de rest uit Brussel. De helft van de bezoekers komt met het openbaar vervoer. Dat belangrijke lijnen zoals tram 3 en tram 7 voor onze deur stoppen is een belangrijke troef voor ons.”
Toch is het niet allemaal goud wat blinkt. De bioscoopzalen van de White Cinema blijven geregeld leeg en het winkelpersoneel durft zich al eens vervelen, zeker op weekdagen. “We weten nooit op voorhand wanneer het een goede dag wordt”, vertelt de uitbater van een jeanswinkel. “Woensdagnamiddag zou bijvoorbeeld een goed moment moeten zijn omdat de scholen dicht zijn, maar zelfs dat weet je nooit.”
Gebrekkige communicatie
Er is ook onvrede over de communicatie van het winkelcentrum. “Onlangs was Docks op zondag open, maar heel weinig mensen waren daarvan op de hoogte”, klinkt het. “Docks moet meer werk maken van efficiënte reclame.” Ook intern kan de communicatie beter, vinden sommige handelaars. Zo organiseert Docks regelmatig activiteiten als workshops of evenementen voor kinderen, maar zijn de handelaars daarvan niet altijd op de hoogte.
JLL weerlegt die kritiek. “Wij organiseren net veel meetings om alle handelaars te informeren”, aldus nog Cosyns. “De commerciële communicatie naar buiten is in het begin wel moeilijk. Je hebt eerst een aftastperiode nodig waarin je de klant moet leren kennen. Pas als je zijn profiel kent, kan je de juiste tone of voice vinden.”
Docks Bruxsel
Lees meer over: Brussel , Economie , Docks Bruxsel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.