Maandagnamiddag komt de bestuursraad bijeen van SN Airholding, de holding boven Brussels Airlines. Sinds eind 2016 is die in handen van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. De Duitsers werken aan integratieplannen waardoor op termijn jobs in Brussel zullen sneuvelen bij grond- en kantoorpersoneel. Maar dat is nog niet voor meteen, denkt luchtvaartexpert Luk De Wilde.
Toen Lufthansa in 2016 Brussels Airlines voor een prikje opkocht, bedong de maatschappij dat het vetorecht van de vier Belgen in de raad van bestuur eind 2017 verviel. De vijf Lufthansa-vertegenwoordigers kunnen nu dus via hun meerderheid hun wil doordrukken, meldt De Morgen.
Het is zo goed als zeker dat CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker na vandaag zullen moeten opstappen. Maar de rest van het strategische integratieplan is nog niet klaar. “Als deze vergadering al gevolgen heeft voor het personeel, zullen die heel geleidelijk worden ingevoerd”, zegt luchtvaartjournalist Luk De Wilde aan BRUZZ.
Merknaam wordt Eurowings
Voor de piloten en het boordpersoneel zal alles bij het oude blijven, denkt de expert. “Brussel is toch jaarlijks goed voor 9 à 10 miljoen passagiers. Lufthansa is een beursgenoteerd bedrijf met aandeelhouders die geen marktaandeel willen verliezen.”
De Europese vluchten zullen vermoedelijk wel opgaan in het merk Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. “Dat hoeft niet slecht te zijn, zolang ze Brussel behouden als hub.”
Om kosten te besparen, zullen de Duitsers op termijn waarschijnlijk wel een aantal ondersteunende diensten zoals marketing en IT overhevelen naar de kantoren van Eurowings in Keulen, of het hoofdkwartier in Frankfurt. “Dat kan leiden tot banenverlies, al zal Lufthansa proberen te kijken of die mensen kunnen meeverhuizen met hun job.”
1.800 jobs in het geding
Volgens de luchtvaartexpert is het nog te vroeg om een schatting te maken hoeveel jobs in Brussel gaan sneuvelen. “Ik denk dat Lufthansa dat zelf ook nog niet weet.” In totaal werken 1.800 van de 3.400 werknemers van Brussels Airlines op de grond.
Brussels Airlines als merknaam blijft wellicht wel behouden voor de Afrika-tak. “Dat is een heel specifieke markt, met veel Franstalige diplomaten en ngo-medewerkers. Die verkozen traditioneel Sabena en later Brussels Airlines omdat ze daar in hun eigen taal terechtkunnen. Zij zouden niet zo snel overstappen naar een Duitstalige maatschappij, en Lufthansa wil dat marktaandeel niet kwijt.”
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.