De autosector klaagt over een dalende verkoop door de economische crisis, maar Audi Brussel ontsnapt aan dat probleem door het succes van de A3. Bovendien krijgt de fabriek in Vorst met de komst van de A1 als eerste een eigen ontwerpcentrum.

Het ontwerpcentrum van Audi Brussel - een ruimte van 10.000 vierkante meter - betekent een investering van 10 miljoen euro. In januari gaat de fabriek drie weken dicht om het ontwerpcentrum af te werken. Een zeventigtal werknemers kunnen er vanaf mei aan de slag. Hun eerste grote opdracht is de ontwikkeling van de A1-vijfdeurs, het grotere broertje van de A1-driedeurs die in Duitsland wordt voorbereid. De A1 moet in 2010 van de band rollen. Op zeven jaar tijd wil Audi 855.000 auto's produceren.

Audi Brussel krijgt het eerste ontwerpcentrum naast het moederbedrijf in Duitsland. Daardoor wordt de fabriek een pak zelfstandiger en minder afhankelijk van het moederbedrijf.Toch is er geen garantie dat Audi Brussel er een model bij krijgt, bovenop de A1. Vroeger stond de fabriek in Vorst ervoor bekend auto's te maken die elders werden ontworpen. Dat zal nu veranderen.

Ondanks de financiële crisis gaat het opvallend goed met Audi Brussel. De fabriek zal dit jaar meer auto's bouwen dan gepland.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni