'Emotionele shock erkennen als arbeidsongeval'
Na de recente gevallen van agressie op bussen in de Anderlechtse wijk Kuregem en de spontane staking die daarop losbrak, werken de directie van de MIVB en de vakbonden aan drie veiligheidsdoelstellingen: de verdere professionalisering van de psychologische opvang van de slachtoffers, de oprichting van een permanent paritair comité rond veiligheid en er wordt ook werk gemaakt van een betere samenwerking tussen de verschillende dispatchingsdiensten van de MIVB. De vervoersmaatschappij wil ook meer politieaanwezigheid op de probleemlijnen in Anderlecht.
Bovendien gaan de MIVB en de vakbonden met de federale minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) en de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) praten over extra middelen.
De chauffeurs willen meer preventieagenten die hen begeleiden of die rondrijden in patrouilles. Na de agressies van de voorbije weken, voelen ze zich onveilig en in de steek gelaten. Maar momenteel kunnen niet alle probleembussen rekenen op een extra begeleider aan boord. Daar zijn niet genoeg beschikbare mensen voor.
Tijdens de paasvakantie rijden op weekdagen dagelijks meer dan tweehonderd bussen en trams op de probleemlijnen 46, 56 en 75.
Lees meer over: Anderlecht , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.