Fietskoeriers: hip statement, maar niet rendabel

Sigrid De Roy
© Brussel Deze Week
07/12/2006
Fietskoeriers zijn in Brussel een uitstervend ras, ondanks de inspanningen om het gewest om te vormen tot een aantrekkelijke en veilige omgeving voor fietsers.

Corpco is een van de weinige overblijvende koerierbedrijven in Brussel die zijn klanten de urban bike-dienst aanbiedt. Bij die dienst worden al de zendingen (pakjes van maximaal twee kilo of brieven met maximumformaat A4) vervoerd door de enige fietskoerier die het bedrijf in dienst heeft.

Luc Heyvaert is zijn naam, en al jaren legt hij elke dag per fiets afstanden af van gemiddeld zestig tot zeventig kilometer om in de Vijfhoek goederen en documenten van a naar b te vervoeren.
Luc Heyvaert: "Het was niet mijn grote droom om fietskoerier te worden, maar net op het moment dat ik al een paar maanden zonder werk zat, diende deze baan zich aan. Ik las er een advertentie en een artikel over; fietskoeriers waren toen hot en op de VRT gaven ze toen ook een reportage over koeriers in de States en zo. En omdat ik echt heel veel fiets, dacht ik dat dit wel iets voor mij zou zijn. Ik hou van Brussel en ik fiets graag, dus dat is ideaal. En het is een job, dus je verdient er je brood mee."

Toch is de toekomst voor de fietskoerier in Brussel heel onzeker. Steeds minder zie je fietskoeriers op de baan.
Patrick Franssen, directeur van Corpco, weet hoe dat komt. "Eerst en vooral zijn er economische redenen: het is niet omdat koeriers met een fiets rijden dat het ook goedkoper is. Het personeel moet grote afstanden in Brussel afleggen, en we moeten die werkprestaties ook tegen een normale prijs factureren."

"Daarnaast is een fietskoerier ook beperkt in het volume dat hij kan meezeulen en de afstanden die hij kan afleggen. Het is niet mogelijk om in een rugzak van een koerier een buis van anderhalve meter of een pc te steken. En een fietskoerier verricht per dag minder leveringen dan een automobilist, vooral door de afstanden."
"Ten tweede denk ik dat er misschien nog niet genoeg files zijn in Brussel om het voordeel van een
fiets in de stad volledig te kunnen uitspelen. Met de fiets kun je dan wel overal tussendoor en kun je dus ook de wachtende auto's in de file voorbijsteken, maar het verkeer zit gewoonweg nog niet vast genoeg in Brussel. Daardoor kunnen onze autokoeriers de goederen evengoed afleveren."

"Een andere reden is dat de leveringen die in volume echt ideaal zijn voor een fietskoerier, zoals kleine pakjes en documenten, altijd maar minder worden. Die afname is er gekomen toen de fax kwam. Toen zijn we een deel van de markt kwijtgespeeld omdat een deel van de documenten ook per fax kon worden verzonden. En nu, met e-mail, is dat alleen maar sterker geworden, want belangrijke documenten kunnen nu ook veilig per e-mail verstuurd worden. Dus alles wat de fietskoerier kan vervoeren, kun je ook op een andere manier vervoeren."
"En ten slotte zit een groot deel van de klanten in de industriezone. De ligging van de industriezones rond Brussel is niet ideaal voor een fietskoerier, waardoor de zendingen haalbaar noch rendabel zijn."
Het gebrek aan interesse in fietskoeriers ligt onder meer bij de rentabiliteit. Om de dienst lucratief te maken, zou de klant er 20 à 25 procent meer voor moeten betalen.

"Ik denk dat het gebrek aan interesse in fietskoeriers ook te maken heeft met de mentaliteit van de klanten," zegt Luc Heyvaert. "Er zijn er wel een aantal die op een fietskoerier aandringen, en de mensen vinden het doorgaans wel leuk om een fietskoerier over de vloer te krijgen, maar ze gaan er niet meer voor betalen. Dat is zo'n beetje het hele ecologische probleem. Mensen willen wel meedoen, maar liever niet als het meer kost."
De interesse van de klant is prijsgerelateerd. Hooguit een halve procent van de klanten van Corpco maakt gebruik van de fietskoerier. Vooral banken en reisagentschappen doen een beroep op de fietskoerier om documenten en Travellercheques snel op kantoor of bij hun klanten te krijgen.

Het lijkt een beetje tegenstrijdig: de infrastructuur voor fietsers verbetert met de jaren, maar er rijden steeds minder fietskoeriers rond. De vraag is of die trend nog zal worden omgebogen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni