Saskia Vanderstichele

| De Flanders Experience Store, op de hoek van de Grasmarkt en de Haringstraat, staat leeg.

Flanders Shop aan Grasmarkt wordt belevingswinkel

HUB
© BRUZZ
14/05/2021

Toerisme Vlaanderen wil in de Flanders Experience Store op de Grasmarkt voortaan het accent leggen op ‘inspiratie en beleving’. Er komen augmented reality projectieschermen en een selfie wall.

De gelijkvloerse verdieping met de grote vitrines van het hoofdkantoor van Toerisme Vlaanderen aan de Grasmarkt is sinds enkele weken dicht en leeg. Het contract van concessionaris BAI, een bedrijf uit Kontich actief op het vlak van culturele evenementen, liep onlangs af en het contract werd niet verlengd.

BAI baatte de ruimte uit sinds 2014. Toerisme Vlaanderen had de begane grond toen net helemaal gerenoveerd en er de opvallende knalgele zitbanken in geplaatst. Het vernieuwde Visitor Information Center moest een combinatie zijn van toeristisch infokantoor en een winkel met souvenirs made in Flanders.

Drie jaar later al besloot Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, om de functie van toeristisch infokantoor af te stoten. Tot dan was er een loket, bemand door medewerkers van Toerisme Vlaanderen, waar toeristen vragen konden stellen. Maar er moest bespaard worden en er waren geen middelen meer om het loket te bemannen.

Koersgadgets

Vanaf toen werd de ruimte één grote concept store, de Flanders Experience Store of Flanders Shop genoemd, waar BAI onder meer kunstboeken en postkaarten van grote tentoonstellingen, allerlei ontwerpen van Vlaamse designers en een erg populaire collectie koersgadgets verkocht, Flandrien t-shirts bijvoorbeeld, bidons en miniatuurrennertjes.

De concessionaris nam de infofunctie zo goed en zo kwaad als het ging over. “Natuurlijk bleven de toeristen vragen stellen,” vertelt een medewerker van BAI. “Bijvoorbeeld hoe ze met de trein in Brugge of Gent konden geraken. Tot onze laatste dag hebben we ons best gedaan om te antwoorden.”

Toerisme Vlaanderen vond de ruimte al bij al onvoldoende attractief en wilde voor de nieuwe concessie een andere toer opgaan. “Er zal nog wel een selectie Vlaamse producten verkocht worden maar de Store wordt helemaal vernieuwd. Voortaan gaan we de klemtoon leggen op inspiratie en beleving,” zegt Stef Gits, woordvoerder van Toerisme Vlaanderen.

Een deel van de winkel wordt dan ook omgevormd tot een multimediale ruimte, die de troeven van Vlaanderen en Brussel in de kijker moet zetten. De komende jaren zal de aandacht vooral gaan naar de Vlaamse meesters, de gastronomie en de koers. Gits: “In die ruimte komen er augmented reality projectieschermen en een selfie wall. Voorts wordt er een digitale assistent geïnstalleerd, die vragen van toeristen over hun bestemming zal beantwoorden.”

De openingsdatum van de vernieuwde belevingswinkel ligt volgens Gits nog niet vast. “Dat is gezien de huidige omstandigheden niet zo evident. Maar we mikken op de tweede helft van de zomer. Op dat moment zullen er wellicht opnieuw buitenlandse bezoekers zijn.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni