In de Nieuwstraat staat een grote kooi met daarin twee vrouwen die kleren naaien. De actie herinnert aan de ramp in een kledingfabriek in Bangladesh, van precies vijf jaar geleden. Daarbij kwamen meer dan duizend mensen om het leven. De actievoerders willen nu de grote merken overtuigen een akkoord te ratificeren om de brandveiligheid verder te verhogen.
Gekooide naaisters in Nieuwstraat herdenken brand kledingfabriek
Het doel van de actie is om grote merken uit de kledingindustrie een nieuw akkoord te doen afsluiten met Bangladesh rond brandveiligheid en veiligheid van de gebouwen. De actievoerders willen een wereldwijd akkoord bereiken tijdens de vijfde verjaardag van de brand.
In 2013 vatte het gebouw Rana Plaza in Bangladesh vlam. Daarbij kwamen meer dan 1.300 mensen om het leven en raakten tweeduizend mensen gewond. De actievoerders van Action Consommateurs Travailleurs (achACT) zijn blij dat er na het ongeluk een akkoord kwam om de brandveiligheid te verbeteren. Van de 13.000 geconstateerde problemen is inmiddels 84 procent opgelost.
Het akkoord uit 2013 verloopt in mei, en de actievoerders vragen daarom een verlenging van drie jaar om de problemen op te lossen die nog zijn blijven liggen. Meer dan 140 ondernemingen hebben het nieuwe akkoord al ondertekend, waaronder zeven Belgische bedrijven: C&A, JBC, Bel Confect, Cassis/Paprika, Bel&Bo, Jogilo et Van der Erve.
Met de actie wil achACT ook grote merken als Ikea, Abercrombie et The North Face overtuigen het akkoord te ondertekenen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , Rana Plaza , Nieuwstraat , winkelen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.