Gewest subsidieert containertransport via de haven
De containertrafiek via het water moet de hoogte in: slechts veertien bedrijven maken gebruik van de containerterminal in de haven. Het meeste transport van en naar Brussel gebeurt nog steeds via de weg.
"Dat is zo omdat er nog steeds een groot concurrentieverschil is tussen transport over de weg en transport over het water," zegt Brussels staatssecretaris voor de Haven Brigitte Grouwels (CD&V). "Een vrachtwagen die over de weg rijdt betaalt niet mee aan de aanleg of het onderhoud van die weg. Daardoor is vervoer via het water nu nog steeds iets duurder en dat verschil willen we wegwerken."
Het Brussels Gewest subsidieert daarom voortaan de containertrafiek via het water: voor elke container die per schip toekomt in of vertrekt uit de haven van Brussel, betaalt het Gewest twaalf tot vierentwintig euro, naargelang de grootte. Het geld gaat naar de uitbater van de containerterminal, die de korting doorrekent aan de klant. "Momenteel is er één vaste lijn die naar de containerterminal gaat," legt Grouwels uit. "Maar we hopen dat binnen afzienbare tijd er ook andere lijnen bijkomen."
Het Gewest legt 450.000 euro opzij voor het project, verspreid over drie jaar. In totaal is dat goed voor meer dan zesduizend containers per jaar. Als er meer in Brussel verscheept worden, is er weliswaar een probleem. "Dan zijn we slachtoffer van ons eigen succes en daar zullen we erg blij om zijn, maar dan zullen we wel moeten bekijken hoe we dat probleem oplossen," besluit Grouwels.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.