Goed gerief: een feestjurk voor een prikje bij Smartshops
Anne-Sophie De Decker gaf tot vierenhalf jaar geleden les in een Brusselse school voor bijzonder onderwijs. Haar man had al lang zin in, en allerlei ideeën voor, een eigen zaak. "Op een gegeven moment besloten we om tweedehands avondjurken te gaan kopen en verkopen. Want de aanschaf van een outfit voor een trouwerij of avondfeest is doorgaans een kostelijke aangelegenheid," legt De Decker uit.
Om een beginvoorraad aan lange jurken en andere feestkleding aan te leggen, deelde het echtpaar her en der flyers uit. Na een maand hadden ze genoeg kleren om van start te gaan. In maart 2004 ging de eerste winkel open, een klein pand in de buurt van de huidige vestiging aan Herendal, vlak bij het Dumonplein. Het publiek reageerde enthousiast en De Decker moest meteen op zoek naar nieuwe voorraad. "We hebben toen beslist om ook eindereeksen op te kopen. En we accepteerden vanaf toen ook tweedehands sportkleding, hoewel de focus op de avondjurken bleef liggen."
Ook vandaag is Anne-Sophie Smartshopping, zoals de winkel voluit heet, nog altijd gespecialiseerd in avondkleding. Negentig procent daarvan zijn eindereeksen, de overige tien procent is tweedehands. Het assortiment is zeer uitgebreid. Er hangen jurken van wel honderd verschillende merken in alle mogelijke kleuren, veel zwart en rood, maar ook modieuzere kleuren als paars en groen. "Wij kunnen iedereen kleden. We hebben zowel jurkjes voor jonge meisjes van zestien als avondkleding voor dames van zeventig."
Op dit moment wordt veel kort gedragen, zeker door jonge meisjes, vertelt De Decker. "Ze verkiezen ook een jurk boven een deux-pièces. En wat de stof betreft, hebben de klanten momenteel liever soepel vallende stoffen dan taft en andere stijve stoffen."
De klanten zijn vrouwen die regelmatig naar feestjes moeten waar de dresscode lange gewaden of cocktailjurken voorschrijft. De drukste maanden voor Anne-Sophie Smartshopping zijn dan ook juni, de trouwperiode, en september, als de studentenbals weer op gang beginnen te komen. December is, gek genoeg, de kalmste maand. "Er zijn geen trouwfeesten, de studenten moeten studeren en voor de eindejaarsfeesten schaffen de mensen zich geen avondkleding meer aan."
Lucratief
Behalve kleding worden ook alle mogelijke accessoires verkocht, schoenen, tassen, hoeden, haarstukjes, boa's en anders sjaals en sieraden. "De juwelen zijn gemaakt door jonge ontwerpers die ze bij ons in bruikleen geven." Voor de haarstukjes doet De Decker dan weer een beroep op twee Belgische producenten die ze in de kalme zomermaanden maken, waardoor ze een stuk goedkoper zijn.
Bij de sportkleren, die vooraan in de winkel hangen, is de helft outlet en de andere helft tweedehands. Beide categorieën hangen op verschillende rekken zodat het voor de klanten duidelijk is. "Sommige mensen willen pertinent geen tweedehandskleding."
Het verkoopsysteem van de winkel is heel aantrekkelijk. Wie een kledingstuk koopt en het na korte tijd in goede staat terugbrengt, krijgt, wanneer het opnieuw verkocht is, een deel van de opbrengst. Hoe sneller je de jurk terugbrengt, hoe meer je krijgt. Als de japon bijvoorbeeld binnen de maand al terug in de winkel is, wordt ze opnieuw verkocht tegen negentig procent van de oorspronkelijke verkoopprijs. Van dit bedrag krijgt de klant dan driekwart. "Van een jurk van tweehonderd euro kan de klant dus 135 euro recupereren. Dat is goedkoper dan huren," zegt De Decker.
Weliswaar krijgt de klant het geld pas wanneer de jurk opnieuw verkocht is. "Maar negentig procent van ons assortiment is meteen de deur uit."
Wordt het kledingstuk pas na zes of tien maanden teruggebracht, dan hangt het opnieuw in de winkel voor zestig procent van de verkoopprijs. Na een jaar wordt de feestkleding niet meer teruggenomen: De Decker wil alleen recente stukken in haar zaak. Dat geldt ook voor de tweedehandskleren: alleen kledingstukken van dit jaar of hoogstens van vorig seizoen komen erin. Bovendien moeten ze in goede staat zijn en moeten de kleuren nog 'in' zijn. Een dame die net komt binnenwandelen met een grote tas vol afdankertjes, moet het gros weer meenemen. Van de stukken die ze wel mag achterlaten, krijgt ze, als ze verkocht zijn, de helft van de verkoopprijs.
Het Smartshopping-concept is een succes. De Decker en haar man hebben ondertussen ook winkels in Waterloo, Sint-Martens-Latem en Waver. En over twee weken gaat de vijfde winkel open, in Brasschaat.
:: Anne-Sophie Smartshopping, Herendal 7A, 1150 Sint-Pieters-Woluwe (en op drie andere locaties), www.anne-sophie.be. Open op maandag van 13 tot 18.30 uur, van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 18.30 uur
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.