De Brusselse handelaars hopen op een goede koopjesperiode zodat ze de slechte herfstverkoop en de matige winterverkoop toch deels kunnen compenseren. Morgen gaan de solden van start.
Handelaars hopen op goede solden na slap winterseizoen: 'Meteen 40 procent korting'
Hoewel de winterkoopjes officieel pas op 3 januari beginnen, waren er bij Filippa K, de modezaak in de Dansaertstraat, de afgelopen dagen al fluistersolden, niet-geafficheerde prijsverlagingen die de klant in de winkel verneemt. “Wij zijn een Zweeds merk,” legt verkoopsmedewerker Céline uit. “In Zweden beginnen de koopjes twee weken eerder, ook de Filippa K-winkels in het buitenland mogen dan prijsreducties lanceren.”
Desondanks is het nog steeds heel kalm in de zaak. En dat is het al een hele poos. “Wij hebben geen goede maanden achter de rug,” zegt Céline. “Zelfs op zaterdag was het kalm, en ook het eindejaar was niet schitterend.”
Door de inflatie zijn de prijzen flink gestegen, erkent ze. “Mensen letten meer op het prijskaartje en kijken daarom uit naar de solden. Velen vinden het nu te duur.” Het merk gaat de prijzen dan ook meteen fors verlagen. “Andere jaren starten de reducties met dertig procent. Nu gaat het meteen van start met veertig procent en over enkele dagen zal je veel stukken aan min vijftig procent kunnen kopen.”
Hand van de knip
Of het voor de handelaars goede solden gaan worden, is koffiedik kijken, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, de federatie van zelfstandige modehandelaars. “Aan de ene kant voelen we wel dat mensen zitten te wachten op de koopjes, de Belg is sowieso een echte soldenkoper. Maar aan de andere kant moeten we realistisch zijn: het is wachten of de mensen, met al die negatieve berichtgeving, wel echt de hand van de knip zullen halen.”
Het afgelopen jaar was voor modezaken op te delen in twee stukken, zegt Delanghe. “In de lente en zomer werd echt heel goed verkocht. Corona was uit beeld, feesten werden ingehaald, mensen gingen naar festivals, de stemming was positief. De oorlog woedde al wel in Oekraïne, maar het besef van de energiecrisis was nog niet echt doorgedrongen.”
Aan het einde van de zomer werd die crisis echter voelbaar. “Het aanhoudende nieuws over de oorlog, stijgende energiekosten en de inflatie maakten dat mensen bang werden om geld uit te geven. En dan hadden we ook nog de pech dat het een hele warme nazomer was. In oktober haalden we nog 25 graden. Met zulke temperaturen koopt niemand een wintertrui. Van het al korte winterseizoen vielen er dus twee maanden weg.”
Winterprik
In november en december konden de handelaars wel nog een kleine inhaalbeweging maken. Delanghe: “Met dank aan de winterprik en de eindejaarsverkoop. Maar globaal werd dit seizoen 5,5 procent minder verkocht dan in de winter van 2021. Toch weer een domper na vier coronaseizoenen die ook nog niet helemaal verteerd zijn.”
De hoop op een goede koopjesperiode is dan ook groot. “Ik denk dat het zal meevallen,” zegt Delanghe. “Het is nu natuurlijk niet zo koud, maar het is wel nog vakantie.”
Uit een enquête die Mode Unie samen met ondernemersorganisatie Unizo hield, blijkt dat 64,7 procent van de handelaars verwacht deze soldenperiode evenveel of meer te verkopen dan in januari 2022.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.