Het Autosalon van Brussel keert, na twee jaar gedwongen afwezigheid, in januari terug naar Brussels Expo voor zijn honderdste editie. De jubileumeditie zal in het teken staan van technologie, duurzaamheid en rijplezier. Dat heeft salonorganisator Febiac donderdag bekendgemaakt.
Honderdste editie Autosalon van Brussel: minder expositieruimte, lagere toegangsprijzen
De honderdste editie van het salon vindt voor het grote publiek plaats van zaterdag 14 tot zondag 22 januari. Ruim vijftig automerken tekenen present, maar het salon zal in oppervlakte kleiner zijn dan in het verleden. De ticketprijzen zijn door de organisatie verlaagd.
Grote veranderingen
"Toen editie 2020 van het autosalon de deuren sloot, had niemand gedacht dat het zo lang zou duren voor het volgende salon zou plaatsvinden", zegt Andreas Cremer, afgevaardigd bestuurder van Febiac. "Sinds dat jaar onderging de automarkt ingrijpende veranderingen: de elektromotor is doorgebroken en de markt werd overspoeld door nieuwe modellen en nieuwe spelers. In dat verband zal het autosalon van 2023, naast zijn gebruikelijke rol als belangrijk technologisch uitstalraam voor de nieuwe producten van de sector, ook als informatie- en 'populariseringscentrum' voor het grote publiek fungeren."
Er wordt voortaan niet meer gesproken van een "klein" of "groot" autosalon. De exposanten mogen kiezen welke modellen ze willen presenteren en krijgen geen quotum meer opgelegd voor de vertegenwoordiging van een bepaald voertuigtype. Febiac verwacht tijdens de negen dagen dat het autosalon 2023 geopend is voor het grote publiek zowat 300.000 bezoekers naar de Heizel te lokken.
Maximum aantal bezoekers
Op de drukste momenten zal er wel een limiet gezet worden op het aantal bezoekers van het salon: dat mogen er volgens de organisatie maximaal 35.000 op hetzelfde moment zijn, om te vermijden dat het in de Paleizen te druk zou worden. Volgens Febiac neemt "een recordaantal" van meer dan vijftig automerken deel aan het salon.
Toch zal het salon in oppervlakte kleiner zijn dan in het verleden en de Paleizen 5, 6, 7, 9, 11 en de patio innemen. "We moesten onze indeling volledig herzien", bevestigt Gabriel Goffoy, directeur salon. "De Heizelpaleizen zijn erg in trek en de locatie zal in januari volgend jaar vier verschillende organisaties tegelijk ontvangen. Daardoor hebben onze exposanten minder ruimte dan in het verleden en moeten bezoekers rekening houden met een compactere structuur. De meeste exposanten zullen dan ook andere Paleizen innemen dan de bezoekers in het verleden gewend waren."
Jubileumeditie
Om de nodige luister te geven aan de jubileumeditie is er dagelijks een led- en lasershow op de gevel van Paleis 5 en worden in de Patio vijftien emblematische auto's uit de voorbije honderd jaar tentoongesteld. Deze wagens werden geselecteerd op basis van hun populariteit of hun bijdrage aan de technologische en maatschappelijke innovatie.
Daarnaast hebben ook de exposanten specifieke activiteiten en animaties gepland. Op het gebied van informatie zal het salon voor het eerst forums organiseren in een 'forum dome' met 150 plaatsen, die in Paleis 9 wordt geïnstalleerd. Bezoekers kunnen er terecht voor verscheidene sessies, enerzijds gegeven door deskundigen uit de autosector en anderzijds door exposanten die hun technologie aan de bezoekers willen uitleggen en verdedigen.
Educam, Diagnose Car, Greenpower en Defensie zullen een ruimte delen waarin ze leerkrachten en studenten ontvangen om de werkgelegenheidsperspectieven in de sector en de jongste technologische innovaties voor te stellen, met bijzondere aandacht voor vrachtwagenmechaniek. Die sector kampt al jaren met een ernstig gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten.
Daarnaast zal het salon ook aandacht hebben voor Formule 1. "Deze discipline heeft momenteel de wind in de zeilen en de laatste tweevoudige wereldkampioen is in België geboren en heeft de dubbele Belgisch-Nederlandse nationaliteit", klinkt het.
'Auto van het Jaar'
Het Autosalon van Brussel zal ook voor het eerst de internationale verkiezing van de 'Auto van het Jaar' hosten, die sinds 1964 de beste auto op de Europese markt bekroont. Febiac heeft de ticketprijzen voor het salon verlaagd, "om het eeuwfeest op waardige wijze te vieren en een vuist te maken tegen de inflatie die we allemaal ondergaan", zegt Jean-Paul Renaux, voorzitter van het autosaloncomité.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , Autosalon 2022