Instant A opent vestiging in Schaarbeek
Waarom het zoveel voeten in de aarde gehad heeft om in Brussel te kunnen beginnen? Herman Wolf, algemeen manager van Instant A, heeft er achteraf ook geen klaar en helder antwoord op. Zeker is dat de vorige minister van Economie, Eric Tomas (PS), niet moest weten van uitzendbaantjes als oplossing voor de Brusselse werkloosheid, en dat hij ook wantrouwig stond tegenover Instant A, een Vlaamse succesformule.
Zijn opvolger, Benoît Cerexhe (CDH), liet meteen na zijn aantreden weten dat hij wel iets zag in de oprichting van sociale uitzendkantoren. Toch duurde het tot april vorig jaar voor het eerste sociaal uitzendkantoor openging. Dat was Aris, een samenwerkingsverband rond het uitzendbedrijf Daoust. Dat had het bij de eerste aanbesteding gehaald van Instant A. Toen de minister de nodige fondsen bijeen had voor een tweede sociaal uitzendbureau in Brussel, werd Instant A geselecteerd, het partnerschap tussen Vedior, T-interim en de vzw LaborX.
Nog voor deze zomervakantie gaat in Anderlecht een derde project van start, dat geïnitieerd wordt door het uitzendbedrijf Randstad.
Volharding
Instant A is het geesteskind van Herman Wolf, die vroeger straathoekwerker was. Eind jaren 1990 werkte hij bij de jeugddienst JES, nu Jeugd en Stad. "We vingen van overal signalen op dat jonge allochtonen en kansarmen die vastgelopen waren, vooral behoefte hadden aan werk om snel geld te kunnen verdienen. Dat hadden ze bijvoorbeeld nodig om een gigantische telefoonrekening of een boete te betalen."
Wolf kwam op het idee om voor hen een uitzendkantoor op te zetten. "Uitzendwerk leek me ideaal omdat die jongeren amper of nooit gewerkt hadden. Je wist dus niet hoe lang ze het gingen volhouden."
Zijn plan stond haaks op de toen heersende opvatting dat jongeren eerst goed moeten worden opgeleid. "Volgens mij klopte dat niet. Jongeren kijken geen twee jaar vooruit, ze leven op korte termijn, ze willen geld, geen opleiding. Wij proberen hen meteen aan een baan te helpen. Zo krijgen ze een vast ritme in hun leven. Achteraf gaan we eventueel ook nog eens praten over een verdere opleiding."
Obstakels
Het eerste Instant A-bureau ging in oktober 1999 open in Antwerpen. Inmiddels zijn er acht, die altijd ingeplant zijn in buurten met veel kansarme jongeren.
In elke vestiging werken een uitzendconsulent van Vedior en een van T-interim samen met een sociaal begeleider van de vereniging LaborX. Die laatste zorgt ervoor dat alle obstakels - administratieve, sociale - die beletten dat iemand werk vindt, weggenomen worden.
Dat T-interim en Vedior bereid zijn om mee te investeren in de voor hen minder rendabele Instant A-kantoren, is te danken aan de flinke subsidie die LaborX, de derde partner, van de overheid krijgt voor het project. Voor de Brusselse Instant A trok minister Cerexhe bijvoorbeeld 120.000 euro uit.
De klanten van Instant A zijn tussen zestien en dertig jaar, veel allochtonen, maar ook autochtonen met een drugs-, psychiatrisch of gerechtelijk verleden. Ze zijn laaggeschoold en zijn langdurig werkloos of hebben nooit gewerkt.
Gewone, commerciële uitzendkantoren steken geen tijd in hen. "Daar mogen ze vlug-vlug iets invullen voor de vorm, maar als de competenties niet meteen kloppen, dan horen ze nooit meer iets. Wij pakken die jongeren echt bij de kladden, wij blijven hen opbellen," zegt Wolf.
In Vlaanderen zijn de Instant A-kantoren behoorlijk succesvol. "Gemiddeld stellen we per dag 330 jongeren te werk," zegt Wolf. "Meestal gaat het om banen voor laaggeschoolden, bandwerk, orderpicking, magazijnwerk, schoonmaak of verkoop."
Sommige jongeren blijven een hele tijd hangen in tijdelijke baantjes, voor anderen is uitzendwerk een opstap naar vast werk. "Als iemand een vaste baan krijgt of bij een regulier uitzendkantoor aan de bak komt, dan houdt het voor ons op. We verlenen wel nog nazorg. Die persoon kan achteraf altijd nog bij ons terecht. Pas na een jaar sluiten we het dossier."
Nieuwkomers
In de loop van de bijna tien jaar dat Instant A nu bestaat, is er wel een evolutie geweest. "Toen we begonnen, ging het alleen maar om het aanbieden van instantjobs voor korte duur. Nu mikken we ook op uitzendwerk dat moet uitmonden in duurzame werkgelegenheid."
Deze evolutie heeft volgens Wolf te maken met de wijzigingen in de doelgroep. "Het aantal jonge nieuwkomers is sinds 1999 sterk gegroeid. Die jongeren zijn vaak behoorlijk opgeleid, hoewel hun diploma's niet erkend worden, en meestal zijn ze erg gemotiveerd om vast werk te vinden. Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog altijd de straatjongeren die uit zijn op snel geld."
Het moeilijkste voor Instant A is om bedrijven te vinden die uitzendkrachten willen betrekken via sociale uitzendkantoren. "Het is elke dag weer knokken om bedrijfsleiders ervan te overtuigen dat onze gasten dezelfde competenties hebben als andere uitzendkrachten. Want dat is zo, alleen zijn hun competenties vaak niet meteen zichtbaar. Die jongeren hebben vaak moeite om zichzelf te verkopen."
Instant A kan gelukkig inspelen op de huidige krapte op de arbeidsmarkt. "De vijver van competenties is bijna opgedroogd. Kant-en-klare kandidaten zijn nog amper te vinden. Maar wij geven de bedrijfsleider een bijkomende service. We bieden immers ondersteuning tot op de werkvloer."
:: Instant A, Leuvensesteenweg 343, 1030 Schaarbeek
Lees meer over: Schaarbeek , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.