Door het aangekondigde vertrek van de Slovaakse cargomaatschappij Air Cargo Global verliest Brussels Airport 200 jobs. Bovendien moet Brussels Airport door de strengere geluidsnormen het vertrek van nog 5 andere maatschappijen vrezen, zegt Air Cargo Belgium, de vereniging van de cargogemeenschap op Brussels Airport. “Dit is waar we al die tijd voor gewaarschuwd hebben.”
'Luchthaven verliest 200 jobs door vertrek cargomaatschappij’
Gisteren mocht Brussels Airport op de World Air Cargo Awards nog de prijs voor beste cargoluchthaven van 2017 in ontvangst nemen. Vandaag is de stemming bij Air Cargo Belgium, dat de cargogemeenschap op Brussels Airport, helemaal omgeslaan. De Slovaakse cargomaatschappij Air Cargo Global kondigde zonet aan de luchthaven te verlaten door de nultolerantie inzake de geluidsnormen en de bijhorende boetes.
“Dit is waar we al die tijd al voor gewaarschuwd hebben”, zegt directeur van Air Cargo Belgium Geert Keirens. “Deze maatschappij vloog twee keer per week naar China. Het vertrek van deze maatschappij betekent dat de luchthaven een 200-tal jobs verliest.”
De maatschappij verhuist zijn activiteiten voor een klein deel naar Praag, het grootste deel verhuist naar Amsterdam. “Schiphol ontvangt hen natuurlijk met open armen, maar voor onze nationale luchthaven is dit een groot verlies.”
'Het eerste dominosteentje dat valt'
Bovendien vreest Keirens het vertrek van nog vijf andere maatschappijen die met hetzelfde type vliegtuigen - Boeing 474-400 – vliegen. “Ook zij kunnen met deze toestellen boetes niet vermijden. Er zijn al een aantal maatschappijen die hun activiteiten op Brussels Airport al grotendeels hebben afgebouwd. Het vertrek van Air Cargo Belgium is slechts het eerste dominosteentje dat valt.”
Het vertrek betekent ook dat de maatschappijen niet gerustgesteld zijn door de beslissing van de Brusselse regering om dan wel de nultolerantie te hanteren, maar de boetes pas na anderhalf tot twee jaar te innen. “De boetes vallen misschien nog niet in de bus, maar de onzekerheid heeft duidelijk grote gevolgen”, aldus Keirens. “Wij roepen dan de politiek nogmaals op om op korte termijn met een oplossing te komen.”
Met het vertrek van Air Cargo Global zou ook de oprichting van een Belgische vrachtmaatschappij, Global Lift, in het gevaar komen. “Dat dossier is nog niet afgeschreven, maar als het politieke tij niet keert, zal die maatschappij er niet komen”, is Keirens duidelijk.
'Beslissing Brusselse regering is geen oplossing'
Ook Brussels Airport reageert op het vertrek van Air Cargo Global. Volgens de luchthaven zette eerder ook het Chinese Yangtze River Express zijn activiteiten volledig stop, en heeft vrachtmaatschappij Magma Aviation Brussels Airport laten weten dat ook zij van plan zijn om in de komende weken de luchthaven te verlaten indien de Brusselse exploitatiebeperkingen blijven bestaan.
“De nood aan een stabiel wettelijk kader en een definitieve oplossing is dringender dan ooit. Zoals we reeds eind april hebben aangekaart, is de beslissing van de Brusselse regering om het innen van de boetes uit te stellen geen oplossing. Deze beslissing ging misschien uit van goede intenties, maar creëert een periode van onzekerheid gedurende anderhalf tot twee jaar", aldus Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.
"Ik roep de betrokken politieke partijen op om de negatieve spiraal stop te zetten die het lokale en economische economisch weefsel in België vernietigt en zo snel mogelijk tot een oplossing te komen”, besluit Feist.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.