Sinds Deliveroo in het najaar van 2015 neerstreek in Brussel, gaat het de Britse maaltijdkoeriersdienst voor de wind. Het aantal bestellingen groeit met 25 procent per maand en het bedrijf heeft nu al ruim 500 fietskoeriers in dienst in Brussel. Ook andere maaltijdleveringsdiensten doen het steeds beter.
Maaltijdbezorging per fiets groeit als kool
Lees ook: Verhaal van Take Eat Easy is uit
Het concept van Deliveroo is eenvoudig: de klant bestelt online een maaltijd bij één van de partnerrestaurants. Deliveroo levert die bestelling vervolgens binnen het halfuur per fiets aan huis. In Brussel werkt de koeriersdienst daarvoor samen met onder andere Balls & Glory.
"Op dit moment zijn er ongeveer duizend actieve fietsers bij ons aangesloten," vertelt Charles Van den Bogaert, marketing manager van Deliveroo. "Meer dan de helft daarvan is aan de slag in de hoofdstad."
Dat wil echter niet zeggen dat er dagelijkse duizend koeriers de baan op zijn, nuanceert hij: "Onder actieve fietsers verstaan we die fietsers die in de afgelopen maand hebben gewerkt. Onze medewerkers zijn namelijk vrij te werken wanneer ze dat willen. Wij zetten een kalender online, waarin ze zelf aangeven welke shiften ze opnemen."
Deliveroo neemt ondertussen wekelijks wel meer dan tien fietsers aan. "Wij zijn ons volop aan het voorbereiden op de winter. Dat is traditioneel een drukke periode," klinkt het. "Door ons flexibele systeem moeten we bovendien een ruime poule aanleggen om te verzekeren dat we steeds voldoende mankracht hebben."
Gouden zaken
Het aantal bestellingen via Deliveroo groeit ondertussen maandelijks met meer dan 25 procent. "De groeimomenten variëren een beetje per stad," vertelt Van den Bogaert. "Maar over het algemeen liggen de groeicurves voor Brussel, Antwerpen en Gent in dezelfde lijn."
Deliveroo is echter niet de enige leveringsdienst die gouden zaken doet. Ook de concurrentie ziet haar omzet jaarlijks stijgen. "Internationaal gezien groeit het aantal bestellingen bij Just Eat met meer dan 50 procent per jaar," vertelt persverantwoordelijke Kristof Sals. "De cijfers in België liggen in dezelfde trend. In totaal kunnen we over heel Vlaanderen rekenen op ongeveer een miljoen bestellingen per jaar."
In tegenstelling tot Deliveroo levert Just Eat echter niet zelf. Het bedrijf biedt enkel een online bestelplatform aan en heeft geen koeriers in dienst. "De levering besteden wij uit aan de restaurants zelf," vertelt Sals.
"Het concept van maaltijdleveringen past in de levensstijl van de Brusselaars, en bij uitbreiding de huidige samenleving," besluit Van den Bogaert. "Iedereen werkt veel en laat, waardoor de leveringsservice het leven een stuk vergemakkelijkt."
Take Eat Easy
Niet iedereen deelt echter in de vreugde. Zo zoekt de Brusselse fietskoeriersdienst Take Eat Easy momenteel een overnemer (lees hier meer). Na drie jaar geraakte de start-up niet meer uit de kosten. Onder andere de moordende concurrentie binnen de maaltijdleveringssector deed het bedrijf de das om.
"Het is geen sinecure om een fietskoeriersbedrijf zomaar rendabel te maken," benadrukt Kris Neyens van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIT). "Ook al gaat het slechts om een eenvoudig vervoersmiddel zoals de fiets, toch komen er in de praktijk zowel logistiek als financieel stevige uitdagingen bij kijken."
"Voor maaltijdkoeriersdiensten ligt dat laatste natuurlijk iets gemakkelijker dan voor bedrijven die allerhande pakjes leveren," nuanceert Van den Bogaert. Zo hoeven maaltijdkoeriers bijvoorbeeld geen rekening te houden met het vervoeren van verschillende volumes.
Londen
Toch is het ook voor Deliveroo niet enkel rozengeur en maneschijn. In Londen dreigden de bezorgers van de Britse maaltijdleveringsdienst eerder deze week het werk neer te leggen als protest tegen vernieuwde arbeidsvoorwaarden. Fietsers zouden namelijk niet meer per uur, maar per bezorging worden betaald.
Kort samengevat: de oorspronkelijke vergoeding bedroeg 7 pond per uur en 1 pond per bezorging. De nieuwe vergoeding zou daarentegen enkel 3,75 pond per bezorging opleveren.
Deliveroo nuanceerde dat uiteindelijk en sprak over een slechte communicatie. Werknemers hoeven namelijk niet deel te nemen aan het alternatieve verloningssysteem. Het bedrijf blijft er wel bij dat de fietsers meer kunnen verdienen in drukke periodes als ze kiezen voor de nieuwe verloning.
"In België verandert er niets aan de arbeidsvoorwaarden," laat Van den Bogaert nog weten. "Die tweede optie is er hier niet van toepassing."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.