Markant stuurt onderneemsters op blind date

Tom Van Bogaert
© BRUZZ
20/04/2019

| Sandra Coumans (links) en Frieda Vanonckelen: een blind date met een goede afloop.

Het vrouwelijke ondernemersnetwerk Markant wil dat Brusselse onderneemsters van elkaar leren. Daarom loopt er sinds drie jaar een project waarin een vrouw met ondernemerservaring gekoppeld wordt aan een starter. Dat levert verrassende combinaties op. Frieda Vanonckelen leidt een bedrijf dat met hoogtechnologische meetapparatuur water- en gaslekken in gebouwen opspoort. Ze begeleidt Sandra Coumans, oprichtster van een cultureel advies­bureau. “Het is voor ons allebei een leerschool.”

Wie is Frieda Vanonckelen?

  • studeerde voor handels­ingenieur en volgde MBA-opleiding
  • was lange tijd actief bij BBL/ING België, waar ze veranderprojecten leidde als senior manager
  • is sinds 2013 bedrijfsleidster bij Infrasonor (lekdetectie) en zusterbedrijf Ecowatt (verwarming, sanitair, ventilatie)
  • woont in Zemst

Wie is Sandra Coumans?

  • studeerde kunstgeschiedenis en filosofie in Amsterdam en Berlijn
  • doet sinds 2005 projectmanagement in de internationale cultuursector en werkte onder meer voor een start-upfestival in Berlijn, de Europese Commissie, BOZAR en MAD Brussels
  • richtte in 2017 het adviesbureau Culture le Hic op
  • woont in Sint-Gillis
  • Meer info: www.sterkeonderneemsters.be
20190416 sandra coumans frieda vanonckelen markant

| Sandra Coumans (links) en Frieda Vanonckelen

Daphne Hidalgo y Martinez klinkt opgetogen aan de telefoon. De projectmedewerkster van de vzw Markant vertelt trots dat al ongeveer tachtig vrouwen meedoen aan het tweetalige mentorproject, dat de steun geniet van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De mentees zijn in de meerderheid. Sommige mentors begeleiden meerdere vrouwen. Het matchen gebeurt niet door te swipen. Markant voert aftastende gesprekken met de deelneemsters, laat de beide partijen een selectie maken uit de beschikbare profielen en na de match is het aan de onderneemsters om af te spreken op een eerste ‘date’. Als het klikt, zien ze elkaar minstens zes keer per jaar. De mentors krijgen eerst een opleiding. Voor alle onderneemsters zijn er geregeld netwerkmomenten.

“Vrouwen hebben de behoefte om onderling ervaringen uit te wisselen. Ze kunnen vrijuit met elkaar praten en er zijn vaak meer raakvlakken dan met mannen. Enkele thema’s die aan bod komen, zijn de prijsbepaling van een product of dienst, hoe personeel aanwerven en taken delegeren aan externen. Vrouwen zitten vaak ook met de moeilijke combinatie van werk en gezinsleven,” vertelt Hidalgo.

Klankbord

In Brasserie 28 bij Centraal Station begroeten Frieda Vanonckelen en Sandra Coumans elkaar hartelijk. Ze spreken sinds januari af en zijn genereus met complimenten. Nochtans zat Vanonckelen niet in de eerste selectie van Coumans: “Ik had een top drie opgesteld en erbij gezegd dat ik openstond voor andere suggesties. Ik vraag me nu af hoe ik over Frieda heen heb kunnen kijken.” Haar mentor herinnert zich dat ze heel nieuwsgierig was naar wie ze voorgeschoteld zou krijgen. Geen vanzelfsprekende match, dacht ze. “Ik ben een vrouw van de harde cijfers. Het bedrijfsleven en de culturele sector liggen ver uit elkaar.”

Ook al komen ze uit een andere branche, ze vinden elkaar in gemeenschappelijke interesses en benaderingen. De in Nederlands-­Limburg geboren kunsthistorica helpt culturele organisaties op conceptueel en strategisch vlak om transnationale samenwerkingen op te zetten en uit te voeren. Ze is op zoek naar de juiste focus en definiëring van haar onderneming en wil organisch groeien. Een klankbord en een ware luxe, noemt ze haar tafelgenote. “Het is heel fijn om een één-op-ééngesprek te kunnen hebben vanuit de praktijk. Frieda luistert, denkt mee en geeft tips en advies.” Vanonckelen, die twee kmo’s leidt, beaamt. “Ik begeleid Sandra in haar traject. Ik stel vragen en laat ballonnetjes op. Zij beslist uiteindelijk zelf.”

"Volgens mij ondernemen vrouwen meer vanuit hun buikgevoel en hun waarden."

Frieda Vanonckelen, onderneemster

Het plezier van het witte blad

Coumans heeft na enkele ontmoetingen haar aanbod beter kunnen bepalen en vertalen naar haar partners. Maar ook Vanonckelen kreeg er energie door en stak er veel van op. “De kunstenwereld was voor mij een black box. Ik dacht dat er weinig ondernemerschap aan te pas kwam. Nu weet ik dat het ook een markt is met veel spelers en noden en dat het er hard aan toe kan gaan, zeker als de budgetten krimpen. Instellingen hebben steeds minder financiële ruimte voor hun werking. Artiesten hebben het vaak moeilijk om rond te komen, terwijl cultuur een grote intrinsieke waarde heeft voor de samenleving.”

Bij beide vrouwen kriebelde het om te ondernemen. De ene verliet de veilige Europese administratie, de andere de gouden kooi van de bankenwereld. Vanonckelen: “Het is het plezier om met een wit blad te beginnen en een steen in de rivier te verleggen. Je hebt de vrijheid om je eigen keuzes te maken. Natuurlijk moet je ook bereid zijn om risico’s te nemen. Je draagt ook een grote verantwoordelijkheid als je personeel hebt. Maar ik doe het met hart en ziel. Het mag van mij nog lang blijven duren.”

Rolmodel gezocht

Zou een blind date met een mannelijke ondernemer evenveel kans op succes hebben? Coumans geeft een genuanceerd antwoord. “Veel hangt af van het karakter en de instelling van de coach. Maar het voordeel van een vrouw is dat je haar sneller in vertrouwen neemt, en ze functioneert meer als rolmodel. Vrouwen zijn over het algemeen communicatiever en spreken wellicht gemakkelijker over twijfels en mislukkingen. Het gaat trouwens niet alleen over gender voor mij, maar over diversiteit op alle vlakken. Als ik met de directeur van een cultuurhuis ga spreken, is dat in 90 procent van de gevallen een witte man van middelbare leeftijd of ouder.”

Vanonckelen knikt. Ze had als onderneemster zelf geen rolmodel. Wat ze als vrouwelijke kenmerken ziet? “Het is moeilijk wetenschappelijk hard te maken, maar volgens mij ondernemen vrouwen meer vanuit hun buikgevoel en hun waarden. Ze kijken met meer nuance naar de dingen en zijn down to earth. Ze zijn ook meer gericht op samenwerking. Maar ik voeg eraan toe dat ook heel wat mannen die eigenschappen hebben. Het is zeker ook een generatiekwestie. Mannelijke werknemers hechten nu ook meer belang aan gezin en vrije tijd dan vroeger.”

Vanonckelen woont niet in Brussel, maar heeft er wel lang gewerkt en heeft er veel klanten. Ze komt graag naar de hoofdstad om haar dochter te bezoeken. Voor Coumans is het de ideale uitvalsbasis dankzij de kwalitatief hoogstaande culturele scene, het diverse karakter, de goede internationale bereikbaarheid en de hoge levenskwaliteit. “Brussel geeft zich niet meteen prijs en blijft je verrassen. Alleen spijtig van de vele auto’s.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie , Sandra Coumans , Frieda Vanonckelen , vzw Markant , ondernemen , Infrasonor , Culture le Hic

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni