Meer metro is niet langer taboe

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
13/07/2007
Het beheerscontract van de vervoersmaatschappij MIVB geeft geen aanzet tot een grootschalige uitbreiding van de metro. Brussels parlementslid Carla Dejonghe (Open VLD) vindt dat een gemiste kans. Toch is minister van Openbare Werken en Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) niet principieel tégen meer metro, maar tot 2011 zijn er volgens hem andere prioriteiten.

In zijn Blauw Brussel-plan pleit Open VLD voor maar liefst 52 kilometer bijkomende metrolijnen. De metro is de draaischijf van het openbaar vervoer, zegt Dejonghe, die ervoor pleit om meteen door de zure appel heen te bijten. De­jonghe wil tram- en buslijnen 'ver-metro'en'. De plannen van Open VLD kosten volgens de berekeningen van Smet drie miljard euro, en dat geld is er niet. Open VLD houdt het op 2,3 miljard euro. Smet: "Ook ik wil graag dromen, maar dan binnen de perken van het haalbare." Repliek van Dejonghe: we lenen het bedrag, en betalen het in 20 tot 25 jaar af.

Veiliger
Als het Brussels Gewest meer geld krijgt - zoals Open VLD vurig hoopt -, dan kan er over meer metro gepraat worden, aldus Smet. En al is hij niet tegen meer metro, hij wil ook meer trams (in eigen bedding). Smet: "In de tram is er meer socia­le controle dan in de metro. Ook voelt de reiziger zich meestal veiliger bovengronds dan ondergronds." En dan is er nog het argument van de snelheid. Dejonghe vergeleek de snelheid van tram in eigen bedding en metro. Van Esplanade tot Ukkel-Stalle doet de tram er 48 minuten over. Van Stokkel tot Erasmus duurt een metrorit maar 32 minuten. Maar hiertegenover staat volgens Smet dat de tram meer stopplaatsen heeft en meer reizigers bedient.

Toch is de kans groot dat het ondergronds openbaar vervoer binnen afzienbare tijd (een stukje) uitbreidt. Het ondergronds ontsluiten van Thurn & Taxis staat hierbij voorop. Ook wordt bestudeerd of het openbaar vervoer in de Gallaitstraat en de Alsembergsesteenweg ondergronds kan. Dat zou alvast een eerste (kleine) stap zijn om Ukkel en Schaarbeek ondergronds te verbinden. De metroplannen hiervoor werden nooit uitgevoerd. Smet hecht ook veel belang aan het ontlasten van de metro tussen Montgomery en Kunst-Wet.

Hoe groot de kloof tussen Open VLD en Smet echt is, zal pas blijken op het ogenblik dat de federale regering meer geld op tafel legt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni