MIVB schudt net door elkaar

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
20/06/2007
Het MIVB-net wordt op 2 juli grondig herschikt. Zes lijnen worden afgeschaft, er komen er zeven bij en maar liefst achttien bus- en tramlijnen ondergaan min of meer grote wijzigingen. Het is de grootste aanpassing van het MIVB-net sinds de jaren 1960. Met als inzet: meer reizigers en een grotere regelmaat.

De wijziging op zich is geen verrassing. Al in 2005 werd de herstructurering van het bus-, tram- en metronet goedgekeurd in het Brussels parlement, maar de gevolgen voor de reiziger zijn er niet minder om. Werden afgelopen maanden al enkele kleine wijzigingen doorgevoerd, dan wordt het net nu grondig door elkaar gehusseld. En dan nog is dat maar een tussenstap om tot een volledige herstructurering te komen, met als finale de voltooiing van metrolijn 2.

Op 2 juli ondergaan vooral tramlijnen wijzingen. Daaraan gekoppeld zal ook een aantal buslijnen hun traject wijzigen. Kris Lauwers, adjunct-directeur van de MIVB: "We willen vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen, en daarnaast willen we de regelmaat verbeteren. We willen vermijden dat er drie trams na elkaar langsrijden om vervolgens de reiziger twintig minuten te laten wachten. We lossen dat op twee manieren op: we houden op termijn maar twee tramlijnen meer over in de te drukke noord-zuidverbinding. En te lange lijnen worden in twee geknipt."

Een mooi voorbeeld van deze herstructurering is bus 54, die niet langer in één ruk van Machelen naar Vorst rijdt. Bus 54 gaat vanaf 2 juli van Vorst naar Luxemburg en wordt daar afgewisseld door 64 die naar Machelen rijdt.

Het doormidden knippen van lijnen heeft twee jaar geleden heel wat kwaad bloed gezet omdat de parlementsleden vreesden dat de Brusselaar veel tijd zou verliezen met overstappen. Lauwers: "Daarom zorgen we voor comfortabele overstappen, bij voorkeur op hetzelfde perron. Daarnaast bevordert dit de regelmaat van de trams en bussen. Ook daar is de klant mee gediend."

Onder politieke druk blijft er wél een lange lijn door de noord-zuidverbinding rijden. Tram 3 verdwijnt en heet voortaan tram 4. Het wordt een uitermate belangrijke tramlijn die van het uiterste noorden van Brussel (Laken-Esplanade) tot het uiterste zuiden (Ukkel-Stalle) rijdt. De tram rijdt in eigen bedding en met rijtuigen van de nieuwste generatie.

Grote wijzigingen op het tramnet zijn er ook nog in het noord-westen van Brussel en op de Koninklijke Route. De trajecten van de buslijnen wijzigen in Schaarbeek/Evere, Ukkel, Sint-Jans-Molenbeek en Jette. Ook nieuw tot slot is dat er 's avonds een ander aanbod geldt. Een voorbeeld daarvan is bus 13 en 14 (naar het UZ Brussel), die vanaf acht uur vervangen worden door bus 15. Of nog: tram 32, die na achten deels de route van tram 82 overneemt.

Toen in de jaren 1960 een grote wijziging werd doorgevoerd op het net, was de consternatie bij de reizigers zo groot dat het de openbaarvervoersmaatschappij klanten heeft gekost. De MIVB wil er vandaag alles aan doen om dat te vermijden. De wijziging wordt daarom in stukken doorgevoerd. Er zijn nog twee belangrijke momenten in 2008 en 2009. Daarnaast wordt er per wijk een hele communicatiemachine op gang gebracht zodat de reiziger snel de weg naar zijn vertrouwde bus- of tramlijn terugvindt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni