Naast de hotels beleven ook de restaurants moeilijke tijden, met heel wat tijdelijke werkloosheid tot gevolg. Nu de toeristen wegblijven mikken de uitbaters in eerste instantie op Belgische klanten. “We moeten creatief zijn want geld voor reclame is er niet.”
Na 22/3 : Restaurants moeten het hebben van Belgische klanten
Brussel prijst zich graag als stad van goed eten, maar sinds de aanslagen zien veel restaurantuitbaters zwarte sneeuw. Vooral op weekavonden blijven veel zaken schrikbarend leeg. Sommige restaurants voeren een extra sluitingsdag in, anderen hebben hun geplande paasvakantie verlengd. Veel personeel is (tijdelijk?) op non-actief gezet.
De rampzalige paasvakantie komt bovenop de al dramatische eindejaarsperiode. “Het begon eigenlijk al met de invoering van de voetgangerszone”, zegt Marc Van Muylders van de Horecafederatie. “Vervolgens kregen we de lockdown na de aanslagen in Parijs en dan waren er de problemen met de tunnels. De aanslagen kwamen net op het moment dat het eindelijk een beetje beter begon te gaan.”
Terug naar af dus voor de sector, die krampachtig op zoek gaat naar oplossingen. “We mikken nu vooral op Belgische klanten”, zegt Olivier Gillis, directeur marketing van de restaurantgroep rond La Maison du Cygne op de Grote Markt. “Buitenlanders laten Brussel voorlopig links liggen en kunnen ook niet komen zolang de luchthaven niet op volle toeren draait.”
Reclamecampagnes opzetten om het tij te keren zit er niet meteen in. “Er is geen euro beschikbaar voor advertenties dus zetten we vooral in op sociale media en onze nieuwsbrief. We moeten creatief zijn.”
Ook het ouderwets telefoongesprek is populair. “We bellen constant met trouwe klanten, bedrijven en partners om oplossingen te zoeken”, zegt Julien Van Beneden van de groep achter onder meer restaurant ’t Kelderke. “We proberen de mensen te overtuigen met kortingen of extra animatie.”
In tweede instantie hopen de restauranthouders op klanten uit de buurlanden. Om toeristen uit Amerika of Azië terug te winnen zijn inspanningen van de overheid nodig, klinkt het. "Het is vooral een kwestie van imago", aldus nog Van Muylders. "Daarvoor rekenen we onder meer op een nieuwe campagne in samenwerking met VisitBrussels."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.