Afgelopen vrijdag vonden gesprekken plaats over de redding van Brussels Airlines. In dat dossier is de knoop nog niet doorgehakt. Volgens betrokkenen werkt het Duitse moederbedrijf Lufthansa tegen.
Nog geen duidelijkheid over redding Brussels Airlines
Volgens de krant De Tijd was Lufthansa-CEO Carsten Spohr niet aanwezig bij het overleg. Volgens Belgische betrokkenen houdt het Duitse moederbedrijf de redding van Brussels Airlines tegen. Lufthansa vroeg aanvankelijk 290 miljoen euro Belgische staatssteun. Dat bedrag is intussen opgelopen tot 390 miljoen euro, maar een akkoord met de Belgische regering is er nog niet.
In Duitsland kondigde de regering-Merkel een reddingspakket aan van 9 miljard euro. Het Duitse reddingsplan werd goedgekeurd door de Lufthansa-aandeelhouders. Met de Duitse staatssteun is Lufthansa gered, net als de dochterbedrijven in Zwitserland en Oostenrijk. Voor de Duitse luchtvaartgigant is Brussels Airlines minder belangrijk, klinkt het.
Liquiditeitsproblemen
Brussels Airlines heeft het geld van de Belgische overheid dringend nodig. Dat zei CEO van Brussels Airlines Dieter Vranckx deze week nog in de Kamer. "Het is geen kwestie van maanden, maar weken", aldus Vranckx. In maart kondigde Brussels Airlines ook al aan dat het zonder cash zou vallen in mei, maar het luchtvaartbedrijf vliegt nog dankzij het geld van bijkomende boekingen.
Voor België miljoenen euro's staatssteun biedt, wil de regering garanties over de toekomst van Brussels Airlines, dat als een noodzakelijk bedrijf voor de luchthaven van Zaventem wordt beschouwd. Maar die garantie wil Lufthansa niet geven.
De federale regering zette vorige week wel nog een miljard euro opzij, voor 'zomeruitgaven'. Dat geld kan eventueel ook gebruikt worden voor Brussels Airlines.
Lees meer over: Brussel , Economie , Brussels Airlines , reddingsplan Brussels Airlines
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.