Brussels Airlines dreigt zijn eigenheid te verliezen en volledig opgeslokt te worden door het Duitse moederbedrijf Lufthansa. Daarover berichtten diverse media vrijdag en zaterdag. Algemeen manager Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker worden maandag wellicht de kinderen van de rekening.
Bij de overname van Brussels Airlines door Lufthansa eind 2016 leek de toekomst van de Belgische luchtvaartmaatschappij rooskleurig. Brussels Airlines zou worden geïntegreerd binnen Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa, maar de Belgische aanpak zou niet verloren gaan.
Ruim een jaar later probeert Lufthansa zijn Belgische dochter toch in het Duitse keurlijf te dwingen. Zo zou Lufthansa al de Europese vluchten willen onderbrengen bij Eurowings, waardoor zelfs de naam van Brussels Airlines op de wip staat. Het Belgische merk houdt dan enkel zijn gewaardeerde vluchten naar Afrika over.
Ook zou de luchthaven van Zaventem niet langer als hub uitgespeeld worden. Ondersteunende diensten zoals marketing zouden naar de Eurowings-hoofdzetel in Keulen verhuizen met baanverliezen voor België als gevolg. De vakbonden houden hun hart vast en houden alvast hun agenda vrij voor een bijzondere ondernemingsraad.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.