Parkeer- en promoactie moet klanten weer naar Matonge lokken

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
12/01/2012
Met een speciale parkeeractie en extra promotie proberen de gemeente Elsene en het gewestelijk handelsagentschap Atrium de winkels in Matonge en aan de Naamsepoort tijdens de koopjesperiode een duwtje in de rug te geven.

Vorige maand kwamen anti-Kabila-betogers verschillende keren massaal op straat om hun ongenoegen te uiten over de uitkomst van de verkiezingen in Congo. Vooral bij hun laatste doortocht door Matonge, op 17 december, liep het uit de hand en richtte een groepje losgeslagen demonstranten een ware ravage aan. Op de Elsense- en de Waversesteenweg en in de Sint-Bonifaasbuurt werden winkelruiten ingeslagen.

Vandaag, midden in de koopjesperiode, is de schade op sommige plaatsen nog zichtbaar. "We hebben gewacht met het vervangen van onze winkelpui omdat we vreesden dat de betogingen nog niet afgelopen waren," vertelt de zaakvoerster van Prémaman, die de houten vervangpanelen heeft laten beschilderen met een kerstboompje. Maar er zijn ook andere redenen waarom de schade niet meteen hersteld kon worden, weet Adeline Clerfayt, manager van Atrium Naamsepoort. "Sommige grote ketens hebben een eigen gebouwendienst, de zaakvoerder houdt zich niet bezig met de vervanging van een raam. Andere winkels hebben dan weer bijzondere vitrines die op maat worden gemaakt. Dat lukt rond de eindejaarsperiode niet in een, twee, drie."

De vestiging van McDonald's op de Elsensesteenweg leed, op een sterretje in de etalageruit na, weinig materiële schade, maar er was een groot omzetverlies. "In december, de drukste winkelmaand, moest ik zes dagen sluiten om vijf uur in plaats van om middernacht," zegt gerant Atef Wahba, die ook voorzitter is van de handelaarsvereniging uit de buurt. Hij is dan ook ontgoocheld over de schamele geste van het Brussels Gewest, dat maar 3.000 euro uittrok om de getroffen winkeliers tegemoet te komen. Over de gemeente Elsene, die 20.000 euro vrijmaakte, is hij meer te spreken. Maar toch, later deze maand komt Wahba met de andere handelaars bijeen om zich te beraden over verdere stappen.

De bijdragen van Gewest en gemeente gaan overigens niet rechtstreeks naar de getroffen handelaars, wel naar een promotiecampagne die Atrium heeft opgezet. Spandoeken in de straten, radiospotjes en krantenadvertenties moeten de klanten weer naar Matonge en de Naamsepoort lokken. Ook loopt er een parkeeractie: de winkeliers mogen 10.000 tickets uitdelen waarmee klanten een uur gratis kunnen parkeren in een van de vijf parkeergarages in de buurt. En in de Sint-Bonifaasbuurt worden 's avonds kaarsjes aangestoken, een initiatief dat bedoeld was voor de kerstperio­de, maar dat uitgesteld werd door de gespannen sfeer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni