De pilotenstaking maandag en woensdag bezorgt Brussels Airlines een financiële kater. "Alles samen - de terugbetalingen, de omboekingen naar duurdere andere tickets, de schadevergoedingen - zal deze staking ons 9,4 miljoen euro kosten voor die twee dagen", zegt woordvoerster Wencke Lemmes in verschillende media.
Pilotenstaking kost Brussels Airlines 10 miljoen euro
De vakbonden bij Brussels Airlines hebben opgeroepen om te staken op 14 en 16 mei. In het zestienjarige bestaan van de luchtvaartmaatschappij is het nog meer de tweede keer dat piloten het werk neerleggen. Een vergadering met de directie over het conflict rond lonen, pensioenen en de balans tussen werk en privé leverde woensdagnamiddag niets op. Brussels Airlines noemt het eisenpakket van de vakbonden "onrealistisch".
De stakingen zullen volgens Brussels Airport een impact hebben op 63.000 reizigers. Op maandag waren 278 en op woensdag 279 vluchten van en naar Brussel gepland, met respectievelijk 34.000 en 29.000 geboekte passagiers. De betrokken reizigers kunnen hun vlucht kosteloos omboeken of annuleren.
Lufthansa reageert
Lufthansa, het moederbedrijf van Lufthansa, is bezorgd over de stakingsaankondiging. Investeringen in de vloot doet Lufthansa waar de winst zit. "We doen dat waar er groeiperspectief is, waar de beste marges zitten. Als een luchtvaartmaatschappij niet de juiste kostenpositie heeft, dan moeten ze daar ook geen grote investeringen verwachten."
Lufthansa-baas Carsten Spohr had in maart bij de presentatie van de jaarcijfers al laten blijken dat de resultaten van Brussels Airlines op het Europese netwerk tegenvallen. In het korteafstandensegment boekt Brussel verlies, omdat het moet opboksen tegen een te grote concurrentie van de lagekostenmaatschappijen.
'Domme staking'
Volgens Eddy Van de Voorde, professor economie aan de Universiteit Antwerp, is het niet verstandig van de piloten om net nu te staken. "Een staking net nadat Lufthansa het bedrijf volledig heeft overgenomen, en nu het binnen de twaalf maanden moet beslissen hoe het verder moet, is geen slimme manier van handelen", zegt hij in De Standaard.
De professor denkt dat de piloten niet goed nagedacht hebben over de gevolgen. "Misschien komt de staking bepaalde partijen (lees: Lufthansa, red.) goed uit. En zeggen ze: die Belgische verankering kunnen we niet houden, want de situatie is veranderd", aldus Van de Voorde.
Lees meer over: Economie , Brussels Airlines , pilotenstaking
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.