Poseco wil meer menselijke waarden in geldwereld

Karolien Merchiers
© Brussel Deze Week
30/06/2007
Respect voor natuurlijke bronnen, menselijke waardigheid en maatschappelijk welzijn zijn niet meteen begrippen die je spontaan in verband brengt met economie. Toch hoeft economie niet louter om geld en winst te draaien, vindt de vereniging Poseco, die door informatiecampagnes zoveel mogelijk mensen ervan bewust wil maken dat ze ook pósitieve keuzes kunnen maken. Want een positieve economie begint bij kleine dingen.

Sinds 2003 promoot de vereniging Poseco de zogenaamde positieve economie, een economie die ten dienste staat van de mens, de maatschappij en de omgeving. Zowel in het privé- als in het bedrijfsleven kunnen er immers heel wat keuzes gemaakt worden, al zijn mensen hiervan niet altijd op de hoogte. Nochtans kunnen die keuzes een grote impact hebben op het individuele en collectieve welzijn. Daarom wil Poseco via zijn portaalsite op het internet de bezoekers wegwijs maken in de wirwar aan informatie rond positieve economie, van mobiliteit en welzijn tot toerisme, voeding, kleren, milieu, bouwmaterialen, tuinbenodigdheden en zo meer.
Wie bijvoorbeeld aan het verbouwen is en een houten terras wil aanleggen, kan op de site informatie vinden over het FSC-label (met FSC voor Forest Stewardship Council, 'Raad voor Goed Bosbeheer') en contactgegevens van experts in deze branche. Bedrijfsleiders kunnen er heel wat opsteken over fair trade en ethisch verantwoord ondernemen, en huismoeders of -vaders vinden er tips om ook thuis 'positief te handelen'.
Poseco wil zich tot een zo breed mogelijk publiek richten, zonder betuttelend of kijvend over te komen. "We proberen onze boodschap op een zo positief mogelijke manier te brengen," zegt stafmedewerker Kris Moonen. "Vandaar ook ons logo, de smiley die we op al onze affiches en kaartjes afdrukken. We proberen onze boodschap zo aantrekkelijk mogelijk te maken, in plaats van in te spelen op het schuldgevoel van de mensen. Als je sommige campagnes mag geloven, dan kunnen we maar beter in de kou en het donker gaan zitten, onze auto van de hand doen en niets meer kopen. Wij willen net positieve oplossingen aanreiken, zonder de mensen te betuttelen, Iedereen is slim genoeg om te weten wat hij of zij wil, maar we kunnen wel enkele alternatieven aanreiken. Want vaak zijn de mensen te weinig op de hoogte van de mogelijkheden. Wie begint te verbouwen bijvoorbeeld, weet vaak weinig over duurzame materialen, passiefhuizen en zo meer. Het is niet altijd eenvoudig om hierover concrete en betrouwbare informatie te vinden. Door die informatie aan te bieden en de mensen de weg te wijzen naar experts, willen we hen een hoop tijd besparen. Zelf ontdekken we nog wekelijks nieuwe zaken en mogelijkheden, dus kan men van iemand met een baan, een huishouden en een stel kinderen onmogelijk verwachten even goed geïnformeerd te zijn. We vinden eigenlijk niets nieuws uit, maar we bundelen de informatie over wat er al bestaat en verwoorden het in een taal die ook begrijpbaar is voor mensen die niet in de sector zitten."

Bodemgrens
Het begrip 'positief' is individueel invulbaar, onderstreept Moonen. "Wat voor de ene positief is, is dat niet noodzakelijk voor de andere," legt hij uit. "Mensen hebben nogal de neiging om bijvoorbeeld chauffeurs van terreinwagens in de stad te verketteren. Maar in plaats van hen te diaboliseren, kun je hen misschien overtuigen om op een andere manier iets positiefs te doen. Misschien heeft die zaakvoerder in zijn 4x4 wel voor allerlei positieve, ecologische maatregelen gezorgd in zijn bedrijf, of is hij geïnteresseerd in het bouwen van een passiefwoning. Niemand is perfect en we zondigen allemaal weleens - voor veel mensen is het puur budgettair gezien al niet haalbaar om altijd en overal duurzaam te consumeren -, maar alle beetjes helpen. Het is beter om een grote massa een kleine stap te laten zetten dan een kleine groep een hele marathon te laten uitlopen. We willen als het ware de bodemgrens optrekken."

Festivals
"Uit studies is gebleken dat twintig tot dertig procent van de bevolking bereid is om 'iets' in de positieve zin te veranderen, en we willen hen daarbij helpen door hen de informatie hapklaar voor te schotelen, zodat ze minder tijd verliezen en beter geïnformeerd hun keuze kunnen maken," zegt Moonen.
Om het publiek te bereiken, maakt Poseco niet alleen gebruik van zijn portaalsite, maar probeert de vereniging ook op zoveel mogelijk grote evenementen aanwezig te zijn. Op festivals, happenings in de grote steden, maar ook bijvoorbeeld op congressen om bedrijfsleiders ervan te overtuigen dat ondernemen perfect hand in hand kan gaan met duurzaamheid, sociale economie, fair trade en ecologie.
Dit alles is moeilijk te bolwerken met een team van drie vaste medewerkers, en daarom schakelt Poseco ook vrijwilligers in. Momenteel telt de organisatie een zestal vrijwilligers op wie ze geregeld een beroep kan doen, maar in de aanloop naar de drukke periode van zomerfestivals is men nog op zoek naar extra vrijwilligers die bereid zijn om af en toe een informatiestand van Poseco te bemannen. Het enige criterium waaraan kandidaten moeten beantwoorden, is dat ze positief ingesteld zijn. "We zoeken uiteraard geen vrijwilligers die verbitterd zijn en die mensen om de oren slaan met allerlei doemscenario's (lacht). Maar verder is iedereen die ons een handje wil helpen, zeer welkom."


Kandidaat-vrijwilligers om Poseco te versterken, kunnen contact opnemen met Poseco, Vleurgatsesteenweg 90, 1050 Elsene, 02-346.60.02 of info@positieve-economie.be. Meer info op www.positieve-economie.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni