Als het herstel van de Budabrug te lang duurt, heeft dat verstrekkende gevolgen voor heel Brussel en bij uitbreiding het scheepsverkeer op het ABC-kanaal (Antwerpen, Brussel en Charleroi), zegt transporteconoom Christa Sys (UAntwerpen).
Snelle herstelling Budabrug cruciaal om economische schade Brusselse Haven te beperken
Een vrachtschip dat frontaal op een brug invaart, is hoogst uitzonderlijk: “Het wijst daarom naar alle waarschijnlijkheid op een menselijke fout”, zegt professor transporteconomie Christa Sys (UAntwerpen). “Dit is geen falen van de infrastructuur zoals bijvoorbeeld metaalmoeheid van de brug.”
Bij een snelle reparatie van de brug verwacht Sys geen grote economische schade voor de Brusselse Haven en de lokale economie. Dat heeft grotendeels met de timing van het ongeval te maken: tussen kerst en oudjaar is er veel minder goederentransport met vrachtschepen via het kanaal dan gewoonlijk. “Veel binnenschippers zijn dan niet aan de slag. Ook ligt de vraag naar bouwmaterialen lager door het bouwverlof”, weet Sys.
"De frontale botsing wijst op een menselijke fout."
Op dit moment zijn slechts een tiental binnenschepen gestrand aan de kapotte brug, terwijl er doorgaans elke dag tussen de tien à twintig binnenschepen door de haven varen. “Voorlopig kan enkel de Van Moer-terminal niet bediend worden. Die schepen moeten hun vracht eerst in Vilvoorde lossen om dan de laatste kilometers met vrachtwagens te laten overbruggen”, zegt ze.
Omvaren heeft weinig zin
Een snelle heropening van de Budabrug dringt zich evenwel op om de brandstofbevoorrading van Brussel niet in het gedrang te laten komen, want dat gebeurt vooral met tankschepen. De brug is de enige doorgang naar de Haven van Brussel voor het vrachtverkeer uit het noorden. Zware vrachtschepen kunnen niet kort omvaren, tenzij ze een grote omweg maken via het Albertkanaal over Luik, Namen en Charleroi. “Maar dan ben je wellicht langer onderweg dan de tijd die het vraagt om het brugdek volledig te verwijderen en te herstellen. Dat heeft dus weinig zin,” stelt Sys.
"Het binnenvaartnetwerk is één konijnenpijp."
Als het herstel van de brug langer duurt, heeft dat verstrekkende gevolgen voor de hele Belgische binnenvaart. Het kanaal is – zeker voor zware vrachtschepen – de enige manier om van Antwerpen in de richting van Charleroi te varen. Er is ook veel transitverkeer richting Frankrijk.
Sys: “Het scheepsverkeer op het ABC-kanaal en het transitverkeer richting Frankrijk is een konijnenpijp. Dit ongeluk toont dat één menselijke fout het hele verkeer kan stilleggen"
Slachtoffer van eigen succes
Het ongeluk is ook een gevolg van de enorme toename van het containervervoer van en naar de Brusselse Haven. “Dat heeft onder meer te maken met het aanzwengelen van de Brusselse circulaire economie, zoals de recyclage van bouwmateriaal”, klinkt het. En de haven heeft nog groeipotentieel: “Het verschuiven van goederentransport met vrachtwagens naar de binnenvaart is een belangrijk actiepunt in het nieuwe klimaatplan van Brussel”, besluit Sys.
Lees meer over: Neder-Over-Heembeek , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.