De directie van Aviapartner heeft het overleg met de vakbonden op Brussels Airport zondagavond afgebroken. De staking bij de bagageafhandelaar wordt voortgezet tot al zeker dinsdagochtend. Maandag worden 110 van de 630 vluchten geschrapt.
Staking op Brussels Airport: 110 vluchten geschrapt
De directie verliet de onderhandelingstafel om 18.30 uur om berekeningen te maken over voorstellen van de bonden. "Ze bleven maar neen zeggen tegen onze voorstellen. Voor ons was dat pakket een breekpunt", zegt vakbondsafgevaardigde Fouad Bougrine (ACLVB).
Diner in het Sheratonhotel
"Wij hebben de directie aangeraden om zich even terug te trekken en enkele punten cijfermatig te bekijken." Volgens de vakbondsman gaf de directie nadien niet thuis. "Blijkbaar waren ze gaan dineren in het Sheratonhotel. De vier vertegenwoordigers van de directie zijn nadien niet teruggekeerd naar de gesprekken. Wij zaten alleen nog met de bemiddelaar aan tafel."
Voor de vakbonden was dat het sein om tegen 22.30 uur een streep te trekken onder de onderhandelingen. Maandag vanaf 11 uur wordt er voortgepraat, nog steeds op Brussels Airport in Zaventem. "De directie heeft inmiddels aan het eigen personeel gecommuniceerd dat er tot dinsdagochtend 6 uur geen activiteiten zullen zijn bij Aviapartner", stelt Bougrine.
Arnaud Feist mengt zich
De vakbondsdelegatie van Aviapartner had zondagavond ook een onverwacht onderhoud met Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. "De vakbondsafgevaardigden en enkele werknemers hebben Feist onze versie van het verhaal verteld."
"We hebben de problemen op de werkvloer aangekaart. Concrete voorbeelden moesten duidelijk maken waar het personeel allemaal mee te kampen krijgt bij de afhandeling van de bagage van luchtvaartmaatschappijen", zegt Bougrine.
Volgens hem reageerde Feist "gechoqueerd". "Hij zei dat Laurent Levaux, voorzitter van Aviapartner Group, net het omgekeerde verhaal vertelt. Feist vroeg ons om hem een lijst te bezorgen van de breekpunten voor het personeel."
Duopolie
Intussen gaan er stemmen op om een derde bagageafhandelaar naar Brussels Airport te halen. Het duopolie van Aviapartner en Swissport om de bagage op de luchthaven van Zaventem te verwerken, moet snel doorbroken worden. Dat zeggen althans economen en luchtvaartspecialisten maandag in De Morgen.
"Er is maar één manier om deze toestand te veranderen: door een derde speler naar Zaventem te brengen", zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) in de krant. "Die kan voor rust op de markt zorgen en stakingen ontmoedigen, omdat er meer alternatieven zijn."
Licentie en wetgeving
De afhandeling op de luchthaven is licentiegebonden. Dat lijkt marktbeschermend, maar in de praktijk concurreren de bedrijven elkaar de dieperik in, met alsmaar dalende contractprijzen. Aviapartner torst 50 miljoen euro schulden.
Luchtvaartspecialist Luk De Wilde meent dat de overheid beter kan ingrijpen. Maar minister van Mobiliteit François Bellot (MR) verwijst naar de huidige wetgeving die bepaalt dat er pas een bagageafhandelaar bij kan komen als de luchthaven twee keer 24 miljoen reizigers per jaar haalt. Vorig jaar werd die kaap voor het eerst gerond.
Lees meer over: Economie , Aviapartner , stakingen , Brussels Airport
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.