swissport_0

Swissport maakt geen doorstart, 1.500 personeelsleden verliezen hun job

TRO
© Belga - BRUZZ
10/06/2020
Updated: 10/06/2020 17.10u

Bagageafhandelaar Swissport kan geen doorstart maken. Dat hebben de curatoren medegedeeld aan de vakbonden. Het betekent dat 1.500 personeelsleden hun job verliezen.

Swissport werd gisteren failliet verklaard. Het bedrijf verwees naar 'de wereldwijde instorting van de markt, als gevolg van de coronapandemie'. Die stond de uitvoering van de herstelmaatregelen die het noodlijdende bedrijf al voor de crisis uitwerkte, in de weg.

De curatoren lieten vandaag weten aan de vakbonden dat een doorstart van het bedrijf niet tot de mogelijkheden behoort. "We hebben vandaag de curatoren gezien en zij hebben bevestigd dat er geen doorstart komt," zegt Hans Elsen van de christelijke bediendebond ACV-Puls. "De mensen zullen ontslagen worden en de activiteiten worden stopgezet."

"Er komt geen doorstart want er is geen cash meer en er staat geen overnemer klaar," vult Olivier Van Camp van de socialistische bediendebond BBTK aan. Een doorstart was ook niet mogelijk omdat de activiteiten verlieslatend zijn, zegt hij nog. En het dossier is ook moeilijk omdat de licentie van Swissport meespeelt, klinkt het, omdat je die niet zomaar kan verkopen.

De drie curatoren laten enkel weten dat ze bezig zijn met hun gesprekken met alle stakeholders. Later moet nog een communicatie volgen.

Werking luchthaven

Brussels Airlines was de belangrijkste klant van Swissport België. Het is essentieel dat de continuïteit van de luchthavenoperaties verzekerd kan worden. Het faillissement zal zeker tot annulaties van vluchten leiden en er zijn al vliegtuigen geland waar de bagage niet werd uitgeladen.

De federale overheidsdienst Mobiliteit heeft de twee afhandelaars voor de cargovluchten, Swissport Cargo en DNata, tijdelijk de toestemming gegeven om passagiersvluchten af te handelen, schrijft De Tijd. Dat spreekt de luchthaven dan weer tegen. "In tegenstelling tot wat in bepaalde media werd aangekondigd, heeft Brussels Airport vandaag geen licentie toegekend aan nieuwe dienstverleners voor het uitvoeren van grondafhandelingsdiensten voor passagiersactiviteiten", klinkt het bij Brussels Airport.

30 procent Brusselaars

Van de kleine 1.500 jobs werd zo'n 30 procent door Brusselaars ingevuld. "Wij verbinden ons ertoe om alle ontslagen personen te begeleiden, zodat ze kunnen starten in een nieuwe job," reageerde Brussels minister van Werk, Bernard Clerfayt eerder al. "In deze context zal opleiding een onmisbare vector voor de relance betekenen."

Toch wijzen de vakbonden de overheid met de vinger en hekelen ze dat er geen steun komt. Hoe moet het nu verder? "Ik stel vast dat 1.500 mensen hun job verliezen," aldus Hans Elsen. Zowel bij de politiek als de luchthavenuitbater "blijft het muisstil". Idem bij Olivier Van Camp: de staat wil Swissport "niet reddden", "schandalig", zegt hij. Wij roepen BAC (luchthavenuitbater Brussels Airport Company, nvdr.) en politiek op om alsnog spoedig een oplossing te vinden voor deze schrijnende situatie," valt ook te lezen in een pamflet van het vakbondsfront.

De ontmoeting met de top van de federale regering dinsdag was een "dovemansgesprek" - na afloop klonk het nog dat er "goed geluisterd" was. "Voorlopig is er geen enkel politiek initiatief om tewerkstelling te garanderen voor de werknemers van Swissport." Het personeel krijgt morgen/donderdag verdere uitleg op een, reeds geplande, personeelsvergadering om 14u op de personeelsparking. ABVV, ACVB en ACLVB hopen op een massale aanwezigheid, met aandacht voor de veiligheidsmaatregelen. Het personeel wordt gevraagd een rouwband te dragen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , swissport , Swissport Cargo , Brussels Airport , coronacrisis , corona , coronavirus

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni