Swissport neemt personeel Aviapartner over
"Swissport engageert zich via het akkoord om alle betrokken werknemers van Aviapartner over te nemen, onder de dekking van CAO 32 bis," klonk het donderdagnamiddag in een communiqué van ABVV-BTB. Concreet wil dat zeggen dat de loon- en arbeidsvoorwaarden behouden blijven. Als luchtvaartmaatschappijen in de toekomst van afhandelaar wisselen, garanderen Flightcare en Swissport bovendien dezelfde regeling.
De werknemers van Aviapartner hadden woensdagavond een 24-urenstaking afgekondigd nadat bekend raakte dat Aviapartner geen licentie kreeg voor de een termijn van zeven jaar. De luchthavenuitbater gaf de voorkeur aan Swissport, wereldwijd de grootste afhandelaar. Flightcare, de tweede afhandelaar op Zaventem zag zijn licentie wel verlengd.
Na de sluiting van het akkoord is het personeel van Aviapartner donderdag om 18 uur opnieuw aan de slag gegaan. Brussels Airport verwacht wel pas tegen vrijdagochtend opnieuw normaal vluchtverkeer op Zaventem. Door de staking is donderdag een vijfde van de geplande 350 vluchten geschrapt.
'Aviapartner, een van de laatste Belgische juweeltjes'
De vakbonden zijn tevreden met de werkzekerheid van het akkoord maar de directie van Aviapartner wil de beslissing om de licentie niet te verlengen verder aanvechten voor de rechtbank. De directie zal vrijdag een kort geding aanspannen op basis van onregelmatigheden in de toekenningsprocedure. Volgens de directie had Aviapartner de steun van de luchtvaartmaatschappijen, terwijl een van de afhandelaars die wel een vergunning kreeg die niet had.
Als de rechtszaak negatief uitdraait voor Aviapartner wil het bedrijf, dat ongeveer drie vierde van zijn omzet in het buitenland maakt, zijn hoofdzetel uit Brussel weghalen. "Aviapartner is een van de laatste Belgische juweeltjes, met zijn vlaggenschip in Brussel," aldus CEO Laurent Levaux. "Wij zijn sinds 60 jaar actief in Zaventem en zijn de belangrijkse afhandelaar in vijf Europese landen."
De directie is ook sceptisch over het protocolakkoord van de vakbonden. "Het is niet meer dan een intentieverklaring," zegt Karel Bekaert. "Hoe kan Swissport zeggen dat het het voltallige personeel zal overnemen en tegelijkertijd werken met een materiaalkost die maar de helft is van de onze?"
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.