De taxisector heeft sterke twijfels of UberX, de professionele vervoersapplicatie van de Amerikaanse multinational Uber, legaal is. UberX valt onder de wetgeving voor limousines en net daar zou het schoentje wringen.
Taxisector scherp voor UberX
Begin september lanceerde Uber een duurdere variant van UberPop, namelijk UberX. Deze vervoersapplicatie zou volgens Uber voldoen aan alle wettelijke verplichtingen.
De taxisector heeft ernstige vragen bij die wettelijkheid. "Volgens deze wetgeving zou UberX huurcontracten moeten hebben van minimum drie uren per opdracht, zoals bij vipvervoer of business-to-business vervoer van toepassing is", zegt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van G.T.L. (Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi-en Locatievoertuigen met chauffeur).
"Ook zouden de wagens steeds opnieuw teruggebracht moeten worden naar het bedrijf na elke opdracht en mogen chauffeurs de prijs niet aanrekenen per gereden kilometer. Verder zou UberX niet tot de normale oproepmarkt van de taxi’s mogen behoren."
UberPop en UberX worden volgens de woordvoerder een mengelmoes. "Door Uber moeten gewone taxichauffeurs meer uren kloppen voor minder loon."
Een recente RTBF-reportage levert munitie voor die argumentatie. De kijker ziet er hoe taxichauffeurs met verborgen camera solliciteerden voor een job bij Uber X. Ze krijgen te horen dat Uber X eigenlijk taxiwerk is. De verantwoordelijke van Uber stelt ook dat het contract in overleg met minister van Mobiliteit Pascal Smet (PS) is opgesteld, iets dat zijn kabinet ontkent.
De taxisector kijkt nu uit naar een studie in opdracht van Smet, die moet uitwijzen of UberX al dan niet legaal is.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.