Topzomer voor de Brusselse hotels
Tussen de 500.000 en 600.000 bezoekers voor Brussel Bad, meer dan 100.000 mensen op het Brussels Summer Festival, bijna 200.000 bezoekers voor het Magritte museum op zes maanden... Boring Brussels is op enkele jaren tijd zowaar cool geworden. Getuige ook de positieve artikels in vooral de Britse en Franse media.
En daar plukken de hotels de vruchten van. In juli telde de sector 12,5 procent meer overnachtingen dan in dezelfde maand vorig jaar. In de eerste helft van augustus was er ondanks het slechte weer een stijging van 8,8 procent. De cijfers staan in Le Soir en zijn door de Brussels Hotel Association bevestigd aan tvbrussel. De verwachting is dat 2010 zal afklokken op 5,5 à 5,7 miljoen overnachtingen, of zo'n 300.000 meer dan in 2009. Historische cijfers.
De terugval van het zakentoerisme door de crisis wordt dus meer dan goedgemaakt door het stijgend aantal citytrippers.
"Artikels in buitenlandse kranten en hippe rockbladen hebben het imago van Brussel radicaal veranderd," zegt schepen voor Toerisme Philippe Close (PS) in Le Soir. "Brussel wordt voorgesteld als het nieuwe Babylon, bont, gemengd en meertalig. Ons imago is nu beter dan dat van Parijs. We staan op gelijke hoogte met Amsterdam, Londen en Berlijn."
Om Brussel nog beter te promoten pleit Close ervoor om van toerisme een gewestbevoegdheid te maken. Vandaag zijn de gemeenschappen verantwoordelijk, waardoor zowel Toerisme Vlaanderen als zijn Franstalige tegenhanger de hoofdstad op hun eigen manier promoten. "Brussel is een ander product en niet te vergelijken met een trip naar de Ardennen of de Kust," klinkt het.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.