Unizo: ‘Just under the Sky is gemiste kans voor Brussel’
Lees ook: Just under the sky krijgt milieuattest
De Brusselse regering verleende vorige week een milieuattest aan het winkelcomplex, zij het onder strikte voorwaarden: de helft van de klanten moet met de auto komen. Maar dat is volgens Unizo onmogelijk.
"Aangezien dit project zich richt op de A12, op Klein-Brabant en zelfs op heel Vlaanderen, zullen de klanten uiteraard niet met de tram komen maar met de wagen," legt Nancy Van Espen uit van Unizo. "De doelstelling die staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille vooropstelt, namelijk 50 procent verplaatsingen met het openbaar vervoer, lijkt mij onhaalbaar".
Stedelijke industrie
Het nieuwe winkelcentrum brengt dus een afspraak uit het regeerakoord in gevaar. Daar staat in dat het aantal auto's tegen 2018 moet dalen met twintig procent. "Met zes miljoen bezoekers per jaar erbij zal dat allicht niet lukken," zegt Van Espen.
Unizo vindt het ook jammer dat de handelaars in de binnenstad door het winkelcentrum heel wat klanten gaan verliezen, en dat terwijl er een mooi alternatief is: "Dit is echt een gemiste kans. Dit is een zone voor stedelijke industrie. Hier hadden ambachten, ateliers en kleine industriële bedrijven kunnen komen met tewerkstelling voor Brusselaars, waarvoor in Brussel grote nood en plaatsgebrek heerst," betreurt Van Espen.
'Brusselse regering maakt kleinhandel kapot'
Naast Unizo tekent ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen protest aan tegen de beslissing van de Brusselse regering. Er staan immers ook shoppingcentra op stapel in Machelen en op de Heizel. Het NSZ vreest de gevolgen voor de plaatselijke kleinhandel. "Een onbegrijpelijke beslissing," vindt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Blijkbaar willen de Brusselse en de Vlaamse regering de kleinhandel in Brussel en Vlaams-Brabant helemaal kapot. Het is toch echt onbegrijpelijk dat er zomaar drie shoppingmastodonten op een handvol kilometers van mekaar kunnen komen. Dat zal niet alleen leiden tot gevoelig minder kleinhandelaars en banenverlies bij de lokale middenstand, maar ook tot mobiliteitsproblemen, toegenomen leegstand en dus ook onveiligheid in dorps- en stadskernen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.