Valse Unionsupporters maken woekerwinst met Cantillonbier
Vóór de start van het nieuwe seizoen bedacht brouwer Jean Van Roy van de Anderlechtse brouwerij Cantillon een initiatief om zijn geliefkoosde club een duwtje te geven. "Onze familie supportert al vijf generaties lang voor Union Sint-Gillis", zegt Jean Van Roy aan brusselnieuws.be. De Brusselse club, die elf keer landskampioen was vóór de Tweede Wereldoorlog, speelt dit seizoen in derde klasse. "Er is een nieuwe voorzitter, er waait een nieuwe wind, ik wou dus iets speciaals doen", vertelt Van Roy.
"We hebben daarom 20 flessen Cuvée Saint-Gilloise Magnum (anderhalve liter, 15 euro, red.) gebrouwen en 20 flessen Jeroboam (35 euro, red.) van drie liter. Dat laatste is echt uitzonderlijk. Enkel mensen met een jaarabonnement van Sint-Gillis (90 euro, red.) mochten de flessen kopen, maximum één van elke soort per persoon."
'Ik verkoop nooit meer een speciaalbier aan die man'
De voorbije jaren zag Van Roy al regelmatig peperdure Cantillonflessen opduiken op het internet. "We hebben de doorverkoop in 2011 al wat kunnen afremmen door samen met een twintigtal andere brouwerijen de verkoop van ons bier op eBay te verbieden. Meestal gaat het om buitenlanders die de bieren duur doorverkopen aan Amerikaanse biercollectionneurs. Maar wat nu gebeurd is, tart de verbeelding", legt Van Roy uit.
"Een Belg stelt via de leden van een bierclub één fles Cuvée Saint-Gilloise en één fles Jeroboam te koop voor 1.000 dollar. Dat is werkelijk een knettergekke prijs. Geen enkel bier is zo veel geld waard."
"Een lid van de bierclub, die anoniem wenst te blijven, heeft me de mail van de verkoper getoond. Ik ken de verkoper, omdat er al langer vermoedens waren. Ik zal nooit meer een speciaalbier aan deze man verkopen", zegt Van Roy, die verder geen details wil geven over de identiteit van de betrokkene.
Ook andere mensen hebben een abonnement genomen voor Union Sint-Gillis louter en alleen om het bier te kunnen kopen en doorverkopen. "Geef toe, zelfs met de abonnementsprijs erbij kosten de twee bieren hen 140 euro. Duizend dollar betekent dan een mooie meerwaarde", rekent Van Roy.
Dat alles heeft als vreemd gevolg dat Union Sint-Gillis nu onder haar abonnees Amerikanen telt, een Zweed en een Italiaan.
'Steeds meer woekerprijzen'
Speciaalbieren halen steeds meer woekerprijzen op het internet, weet Van Roy, die onlangs nog van leer trok tegen de uitbaters van bierrestaurant 'Heeren Van Liedekercke. "En het probleem is dat je daar weinig tegen kan doen. Onlangs brouwden we voor de Italiaanse markt een speciaalbier op basis van aardbeidruiven. Ook die flessen worden nu verkocht voor 1.000 dollar", aldus Van Roy.
De Union-supporter en brouwer laat het niet aan zijn hart komen. "Samen met Union Saint-Gillis broeden we op het plan om Manneken Pis in een shirt van de club te tooien en hem Cuvée Saint-Gilloise te laten plassen".
Jean Van Roy krijgt alvast veel steunbetuigingen op zijn Facebookpagina. Zijn post over de woekerprijs klokte donderdagochtend al af op ruim 1.100 likes.
Lees meer over: Anderlecht , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.