Websites Brusselse bedrijven zijn niet zichtbaar
Laurent Hermoye is dokter in medische beeldvorming. Bij het maken van een website voor zijn bedrijf merkte hij dat andere Brusselse ondernemingen slecht te vinden zijn via zoekmachines als Google of Yahoo. Daarom ging Hermoye op onderzoek uit. De resultaten publiceerde hij op zijn gespecialiseerde website over 'search engine optimisation'.
"De meeste sites van de Brusselse ondernemingen zijn goed opgebouwd op het vlak van informatie en grafische vormgeving. Maar de optimalisatie voor zoekmachines wordt vaak verwaarloosd," zegt Hermoye.
Of websites via zoekmachines terug te vinden zijn, ligt voornamelijk aan de kwaliteiten van die sites zelf. Zoekmachines selecteren aan de hand van een aantal criteria. "Het belangrijkste criterium is de kwaliteit en de kwantiteit van de inhoud," legt Hermoye uit. "De titels moeten duidelijk zijn, en ook het aantal externe links die naar de site verwijzen speelt een rol. Elke externe link wordt door Google als een stem beschouwd."
Aanwezig zijn op de eerste bladzijde van bijvoorbeeld Google is van belang voor een onderneming. "Internet is een belangrijk communicatiemiddel aan een lage kostprijs. Maar de surfers moeten de site wel kunnen vinden. Nu zien we dat de eerste zoekresultaten vaak links zijn naar Wikipedia of internetfora. Er zijn heel weinig ondernemingen bij."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.