Hub.brussels, het Brussels Agentschap voor de Ondersteuning van het Bedrijfsleven, ontving vorige week tot zes keer meer oproepen op de dienst 1819 en zijn telefonische hulplijn. Sinds afgelopen weekend zet een dertigtal vrijwilligers zich bovendien in om hulp te beiden aan de ondernemers en handelaars.
Zes keer meer oproepen van Brusselse ondernemers voor hulpijn 1819
In de afgelopen week kwamen gemiddeld 450 oproepen per dag binnen op het nummer 1819. Dat zijn er zes keer meer dan normaal. Sinds de aankondiging van de maatregelen rond sociale afstand, werd de telefonische dienst sterk uitgebreid en gingen de kantoren van de dienst 1819 dicht.
Adviseurs beantwoorden dagelijks van 9 uur tot 17 uur alle oproepen. De website www.1819.brussels wordt in real time bijgewerkt met de hulp van het kabinet van de Brusselse staatssecretaris voor economische transitie, Barbara Trachte. De website geldt als een officiële bron van de informatie die door de Brusselse regionale autoriteiten wordt gevalideerd.
'Kijk eerst de website na'
"We raden hen aan om de website regelmatig te raadplegen alvorens een oproep naar het nummer 1819 te lanceren om zo de tussenkomst van de adviseurs te optimaliseren", vertelt Françoise Lambotte, directrice van 1819.
De adviseurs merken op dat er verschillende terugkerende thema's zijn bij de vragen die binnenlopen op hulplijn 1819. Het gaat onder meer om het openhouden van handelszaken en de na te leven openingsuren, de mogelijkheid om zijn of haar beroep uit te oefenen wanneer er slechts één klant per keer mag ontvangen worden, leveringen aan huis, financiële steun, overbruggingsrecht en werkloosheidsuitkeringen.
Lees meer over: Brussel , Economie , coronacrisis , coronavirus , hub.brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.