If Brussels is like Paris – it would not be the first time – our cinemas will be packed. There is nothing like the cinema experience and the selection is unseasonably wide. Ten recommendations that will make the reopening a party.
Frances McDormand in 'Nomadland' by Chloé Zhao, which won the Golden Lion in Venice and three Oscars.
NOMADLAND (Chloé Zhao)
Release: 9/6
OUT OF YOUR HOLE FOR THOSE WITHOUT ONE. Four years ago, in the book Nomadland: Surviving America in the twenty-first Century, investigative journalist Jessica Bruder sketched modern nomads: people who no longer have a home and traverse the United States in house trailers, RVs or cars. Many are keen on their freedom but, unfortunately, financially precarious situations also play a role. The Chinese-American Chloé Zhao saw material in it for a road movie with Frances McDormand, who won the Oscar for best actress.
JUSTIFIED OSCAR TRIUMPH. Just as in her previous splendid film, The Rider, Zhao knows how to create blissful empathy for characters who have to overcome setbacks. She shares with the great western directors the talent to let the scenery and vast landscapes tell a large part of the story. The beauty of the images begs for a big screen. Nomadland won both the Golden Lion at the Venice Festival and the Oscar for best film. Zhao also took home the Oscar for best director. She is only the second woman to do so.
THE FATHER (Florian Zeller)
Release: 16/6
PARDON MY FRENCH. Over dementie zijn al een dozijn films gemaakt die voortijdig vergeten zijn. Dus wie had durven denken dat The father van Florian Zeller wel memorabel zou zijn? Misschien de mensen die de bejubelde toneelvoorstelling uit 2012 kennen, die de Franse toneelschrijver zelf bewerkte tot een Engelstalige film. Een inspanning die hij beloond zag met een Oscar. Hij slaagt er dan ook in om in het hoofd te kruipen van een dementerende tachtiger die te trots is om de hulp van zijn dochter te aanvaarden. Ook als kijker weet je nauwelijks wat een hersenschim is en wat niet. Beklijvend.
OSCAR NUMMER TWEE. De 83-jarige Anthony Hopkins tikte zijn tweede Oscar voor beste acteur op de kop met zijn briljante vertolking van een man die zijn grip op de realiteit verliest én het vermogen om voor zichzelf te zorgen. De eerste Academy Award kreeg hij voor zijn Hannibal Lecter in The silence of the lambs. Ook Olivia Colman (The favourite) snoert je de mond met haar vertolking van de liefdevolle dochter die brutaal met haar onmacht wordt geconfronteerd.
MILLENIUM FESTIVAL
10 > 20/6, www.festivalmillenium.org
LE DERNIER SERA LE PREMIER. Millenium est le dernier festival de cinéma à avoir pu se dérouler physiquement l’automne dernier, et il est maintenant le premier à revenir sur les grands écrans. Du 10 au 20 juin, les cinémas Galeries, Vendôme et le CIVA accueilleront le meilleur des documentaires engagés. Silent Voice brosse le portrait d’un jeune espoir de MMA (arts martiaux mixtes) contraint de fuir la Tchétchénie en raison de son orientation sexuelle. Le choc lui fait perdre l’usage de la parole.
NE RESTEZ PAS CHEZ VOUS. Dans le film intime Dans la maison (photo), Karima Saïdi parle de ses retrouvailles après de nombreuses années avec Aïcha, sa mère, qui souffre de la maladie d’Alzheimer. En 1967, elle quitte les ruelles de Tanger pour commencer une nouvelle vie dans un appartement bruxellois. Une vie marquée par des mariages, des divorces et des adieux et la recherche d’un équilibre entre tradition, religion et liberté. Pas étonnant que le Palace mette ce film à l’affiche (à partir du 23/6).
DRUNK (Thomas Vinterberg)
Release: 9/6
BEDUVELENDE DRINKFILM. Volgens een Noorse psychiater wordt de mens geboren met 0,5g/ml te weinig alcohol in het bloed. Licht beneveld zou de mens opener, leuker, creatiever zijn. In Drunk testen vier leerkrachten van een middelbare school de these uit. Hun experiment ontspoort gruwelijk, maar daar draait het niet om in de winnaar van de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Thomas Vinterberg (Festen, Jagten) serveert geen zedenpreek, maar een lofzang op het leven in al zijn grilligheid, vriendschap in het bijzonder.
SPOEL DE CORONASHIT DOOR! Tussen de drankorgieën door toont het Deense Drunk een wederopstanding. Een uitgebluste leraar geschiedenis (een fantastische Mads Mikkelsen) vraagt zich af of hij saai geworden is en waarom de klad in zijn huwelijk zit. Met de hulp van zijn vrienden (en wat drank) vindt hij zijn feest-, dans- en levenslust terug. Dat komt extra hard aan nu we zo lang van feesten verstoken zijn gebleven. Zelfs geheelonthouders houden het niet droog tijdens de extatische slotscène. De bevrijding die u verdient.
PROMISING YOUNG WOMAN (Emerald Fennell)
Release: 23/6
KNOCK YOURSELF OUT. Following a traumatic event, a “promising young woman” leads a double life. At night, she pretends to be drunk in the nightclubs and gets picked up by horny men. Dealing with the supposedly concerned miscreants becomes her greatest pleasure. This may seem like the setup of a B movie that continues the tradition of women taking revenge on rapists. The eagerly border-crossing and genre-crossing Promising Young Woman garnered six Oscar nominations (for best actress in a leading role and best motion picture of the year, among others).
(NO) SURPRISE. Debuting English director Emerald Fennell won the Academy Award for best original screenplay with her brightly coloured, vicious and MeToo-friendly pulp. She has already made her name as a producer and writer of the excellent series Killing Eve. The role of the blond avenging angel fits Carey Mulligan like a glove. To call the actress promising after Drive, Shame and The Great Gatsby is a vindictive insult.
SLALOM (Charlène Favier)
Release: 9/6
DE LA NEIGE EN JUIN. Slalom est recommandé à n’importe quelle température, même en plein été. Inspirée par une expérience personnelle, la Française Charlène Favier surprend avec un premier film fort. Une jeune skieuse de talent se fraye un chemin jusqu’à devenir la favorite de l’entraîneur extrêmement exigeant et manipulateur d’une école de sport de haut niveau. La star de cinéma bruxelloise Jérémie Renier incarne admirablement le rôle du salaud. Noée Abita, sa jeune partenaire à l’écran, est une révélation.
DU HAUT NIVEAU. Les récents scandales dans le monde de la gymnastique et du ski ont révélé des entraîneurs abusifs qui maltraitent leurs athlètes, ou même abusent d’eux/elles. La réalisatrice évite cependant le réquisitoire sensationnel ou le film à thème et reste très proche de son personnage principal. Les scènes dans lesquelles la jeune fille de quinze ans, poussée par l’ambition et peu sûre d’elle, dévale la montagne ou travaille d’arrache-pied pour devenir une championne, prouvent que Favier elle-même est un talent à suivre de près.
DE MAN DIE ZIJN HAAR KORT LIET KNIPPEN (André Delvaux)
9 & 17/6, Cinematek, www.cinematek.be
DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERDE FILMEN. Cinematek heropent in stijl: met de digitale restauratie van de debuutfilm van André Delvaux, vader van de Belgische film. In 1964 is de inlandse pers niet mals voor zijn meesterwerk. De ogen gaan pas open wanneer Frankrijk applaudisseert voor de fascinerende, bezwerende adaptatie van een magisch-realistische roman van Johan Daisne. Voor Vlamingen die jong waren in de vorige eeuw is Senne Rouffaer voor eeuwig Kapitein Zeppos. Maar eigenlijk speelt hij hier de rol van zijn leven: die van hypersensitieve leraar die verdwaalt in zijn obsessie voor een studente.
PHONE HOME. Cinematek wil ook een jong publiek verleiden en trakteert deze zomer elke zaterdag op filmpret van de bovenste plank. Zo stoft het de klassiekers af waarmee het door Steven Spielberg, Kathleen Kennedy en Frank Marshall opgerichte Amblin Entertainment in de jaren 1980 uitgroeide tot een van ’s werelds meest geliefde productiebedrijven. Geen veertigplusser kan aan E.T., The Goonies of Gremlins denken zonder nostalgisch te worden.
CRUELLA
Release: 9/6
HOW DO YOU GET LIKE THIS? There is always room for Cruella de Vil at the table of honour with Disney’s biggest baddies. In the animated classic 101 Dalmatians, she got it into her head to use one hundred cute puppies as material for a new fur coat. A live action film now reveals her history in all its colours. In 1970s London, rocked by punk, the young Cruella goes to work as a fashion designer for the Baroness. In no time at all, Cruella gets into a beef with that tyrannical, self-centred and criminal...role model?
GIRLS JUST WANNA HAVE FUN. So do we. Director Craig Gillespie (I, Tonya) knows that and together with the Brussels cameraman Nicolas Karakatsanis he worked out a campy spectacle that is pretty dark by Disney standards. Emma Stone and Emma Thompson fight a delicious acting duel in frenzied outfits. Think The Devil Wears Prada with a pinch of Tim Burton but better because it is funnier with crazier costumes and better acting.
MANDIBULES (Quentin Dupieux)
Release: 9/6
BZZZ. Mais que fait donc cette mouche posée là sur ma bouche ou une mouche géante dans le coffre d’une voiture volée par Jean-Gab et Manu ? Ces simples d’esprit espèrent faire fortune en dressant la mouche. Leur traversée de la Côte d’Azur est une entreprise hasardeuse. Tout comme Adèle Exarchopoulos, Roméo Elvis a eu du flair en acceptant un second rôle dans cette farce.
DARE-DARE AU CINÉMA. On comprend le rappeur bruxellois. Après huit longs-métrages, il est clair que le réalisateur Quentin Dupieux est accro à la métafiction et excelle dans l’élaboration très sérieuse et bien pensée d’idées bizarres. Ces dernières années, ce drôle d’oiseau, qui a connu un succès mondial en tant que musicien avec Flat Beat, a produit des films absurdes qui sont un peu plus accessibles qu’auparavant, ce qui lui a permis d’élargir son fanclub. Tout comme Le Daim, Mandibules ne vise pas seulement le rire et l’étonnement, mais aussi parfois l’émotion. Quand les hurluberlus font mouche.
A QUIET PLACE PART II (John Krasinski)
Release: 23/6
QUE PASA? This is the long-awaited sequel to the nerve-wracking monster movie that made actor John Krasinski famous as a director and screenwriter and brought a bomb crowd to its feet. Of course, he has not changed much of the efficient concept. A mom (Emily Blunt) and her baby, plucky deaf teenage daughter (Millicent Simmonds) and insecure son try to survive in an America that has been overrun by monsters who rely on their hearing. The slightest twitch can cost them their lives. Simple but oh so exciting.
IDEAL FOR THE RELAUNCH OF THE CINEMAS. A Quiet Place Part II is the perfect example of a popcorn movie that has a thousand times more impact on you in the dark of a packed movie theatre. Because it is wonderful to share in the life of a young family that is being sorely tried without being allowed to cry it out. Because you try to be quiet but are betrayed by a loud heartbeat. Because you collectively jump up a metre when the scary scenes come. Spread the word, but not too loud.
Read more about: Film