Galerie Verhaeren: Foto's als dwarsliggers
In 1993 richtte RTBf-geluidsman Vincent Verhaeren de fotografenvereniging Croiseregard en een fotogalerie op. "Omdat ik als amateurfotograaf ondervond dat fotografen in Brussel nergens terechtkonden met hun werk. Contretype bestond al wel, maar legde zich vooral toe op meer experimentele fotografie, en de Botanique bracht dan wel trouw tentoonstellingen, maar vooral van de gevestigde fotografen."
De verjaardagsexpo Une collection toont een selectie van wat Verhaeren zelf kocht of kreeg van de meer dan driehonderd amateur- en professionele fotografen uit binnen- en buitenland die bij hem exposeerden. De focus ligt op sociaal onrecht, wellicht een gevolg van de contacten die Verhaeren legde tijdens zijn tv-reportages in meer dan honderd landen. Hij kreeg ooit ook foto's van Albert Stévenaert, een verpleger in de Eerste Wereldoorlog. Zijn foto's van getroffen plaatsjes als Elzendamme, Pijpegale en Abele uit 1914-'18 zijn een pakkend ik-was-hier. Ze vormen een wat vreemde combinatie met de foto's van reissouvenirs van de Duitse Gaby Rehm, die gemengde gevoelens van vertedering en ergernis opwekken.
Verhaerens eigen foto's zijn vanaf 16 januari te zien in het gemeentehuis van Watermaal-Bosvoorde. "Un chemin de traverse, want traverses zijn dwarsliggers, bielzen, onder de sporen," zegt Verhaeren. "Het leven zie ik als een lange weg, ik heb landen doorkruist tijdens moeilijke momenten, mijn foto's zijn een beetje de dwarsliggers."
Verhaeren toont trots zijn eersteling, een foto van John Vinck, "vandaag bij Magnum." Samen met Herman Bertiau exposeerde hij als eerste in Galerie Verhaeren.
"Wat mij ook na aan het hart ligt," vertelt Verhaeren, "is de relatie die Croiseregard heeft kunnen opbouwen met de Łódzkie Towarzystwo Fotograficzne (ŁTF), de fotografenvereniging van Łódź, opgericht in 1949, en daarmee een van de oudste culturele verenigingen in het Oosten." Het fascinerende fotoboek Łódź-Bruxelles (2011) toont Brussel door Poolse ogen en de stad van de beroemde filmschool en Roman Polanski door Brusselse ogen. Eerder gaf Croiseregard al Bruxelles, ma belle uit. De volgende tentoonstelling zal ook aan Brussel gewijd zijn, met werk van Catherine Minala en Maciej Burgielski.
Tot slot: ziet Verhaeren de fotografie evolueren? "Een foto is nog dikwijls een getuigenis. Om de twee jaar organiseert het Fotografiemuseum van Charleroi een wedstrijd, en ongeveer zeventig procent van het werk blijft in deze lijn. Paradoxaal genoeg krijgen steeds meer reportagefotografen het moeilijk. De media verkiezen het snelle bericht boven diepgaand, gerijpt reportagewerk."
Galerie Verhaeren, Gratèsstraat 7, 1170 Watermaal-Bosvoorde, 02-662.16.99. Verjaardagsexpo's tot en met 20 januari
Lees meer over: Watermaal-Bosvoorde , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.