Surinamer Kurt Nahar in residentie aan VUB
Sinds Wim De Pauw anderhalf jaar geleden zakelijk en artistiek leider van het KultuurKaffee werd, bulkt het culturele aanbod van het maatschappelijk engagement. "Studenten en mensen van buitenaf kunnen komen genieten van muziek, exposities, lezingen, film, debatten, maar het is nooit vrijblijvend. Het moet een onderdeel zijn van de opleiding van de studenten, hun wereld verruimen en mee vorm geven," zegt De Pauw.
De residentie van Kurt Nahar is een schot in de roos. Nahar is kunstschilder, dichter en schrijver met een groot sociaal engagement. "Ik heb als kunstenaar een hoger doel voor ogen dan gewoonweg mooie bloemetjes te schilderen die geld opleveren," zegt hij in het Nederlands, de officiële taal van Suriname.
"Naar de buitenwereld toe wil ik vooral dat mensen Suriname leren kennen; in Suriname wil ik vooral dat we onze geschiedenis niet vergeten. Daarom staan bijvoorbeeld de Decembermoorden centraal in mijn werk." Nahar verwijst naar de executie van vijftien tegenstanders van het regime in 1982, vooral advocaten, journalisten en docenten, hoogstwaarschijnlijk in opdracht van de militaire leider Desi Bouterse.
Er heerst in Suriname een zee van stilte rond de executies. "De militairen hebben het volk monddood gemaakt, het is nog altijd taboe. Maar door er niet over te praten, raakt het probleem niet opgelost," zegt Nahar gedreven. "De gruwelijkheid van mijn werk is choquerend. Dat is zo bedoeld, om de aandacht te trekken op de gruweldaden van het militaire regime." Dat Bouterse, de hoofdverdachte achter de moorden, president is geworden, maakt Nahars werk meer dan ooit relevant.
In KK GallerY' komt een overzichtstentoonstelling van Nahars werk, en daarnaast werkt hij tijdens zijn residentie aan twee installaties over de wantoestanden in de Belgische kerk. "Er zijn opvallende gelijkenissen tussen België en Suriname. Ook bij ons hebben de paters en nonnen lelijk huis gehouden. Door cultuurverschillen konden we er niet over praten, maar dankzij wat onder meer in België aan het licht komt, komen ook bij ons de tongen los."
Nahar wil de dubbele moraal aan de kaak stellen: "We gaan zondagochtend vroom, in onze mooiste kleren en met de bijbel in de hand, naar de kerk. Na de middag, als God zijn rug keert, verkrachten deftig ogende mensen kleine jongetjes of gaan ze naar de hoerententen."
Een installatie zal het Laatste Avondmaal uitbeelden als een grote machtsstrijd om geld. Het imago van de vrouw als Heilige Maagd moet er ook aan geloven. "Ook vrouwen hebben maskers op en zijn niet vies van verborgen spelletjes. Daarom zet ik ook dildo's op die mooie witte tafel van Jezus."
---------------------------
Overzichtstentoonstelling Kurt Nahar vanaf 28 februari in KK GallerY', Pleinlaan 2, 1050 Elsene. Vernissage van het nieuwe werk op 31 maart om 19.30 uur in KK GallerY' met optreden van de Amsterdams-Surinaamse band Fra Fra Sound; daarna expositie van 4 april tot en met 19 mei. Randprogramma: ontmoeting met Nahar op 23 maart, lezing over duurzame ontwikkeling in Suriname op 28 maart en seminarie over geëngageerde kunst op 31 maart.
Meer op www.vub.ac.be/cultuur/kk en 02-629.23.25
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.