Volgens diensthoofd psychiatrie Frieda Matthys van het UZ Brussel vormt alcoholreclame in de sportwereld een groot probleem. Ze reageert daarmee op de recente adviezen van de Hoge Gezondheidsraad omtrent alcoholgebruik.
'Jupiler als sponsor van voetbal is een schande'
Lees ook: Marc Noppen stopt als CEO van UZ Brussel
"Dat wij een Jupiler Pro League hebben, dat is toch een schande? Onze nationale voetbalcompetitie gesponsord door een biermerk? De Ronde van Vlaanderen met bier als hoofdsponsor? De alcoholindustrie palmt onze sport helemaal in." Dat zegt Frieda Matthys in De Standaard. Ze is diensthoofd Psychiatrie in het UZ in Brussel.
Daarnaast was ze tien jaar lang voorzitster van het VAD, het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol- en drugproblemen, en is ze verbonden aan de Hoge Gezondheidsraad. "‘Ik zie veel patiënten langskomen van wie de problemen met alcohol te maken hebben. Onnoemelijk veel. Dus nee: ik vind niet dat we overdrijven."
Het slechte voorbeeld
"Bij supporters wordt het erin gepompt: drinken is stoer en je kunt geen echte supporter zijn als je niet zwaar kunt zuipen. En die mentaliteit kweek je al bij de jeugd. Net daarom is die alomtegenwoordige reclame zo’n probleem."
De uitspraak van Matthys kwam er naar aanleiding van de recente adviezen die de Hoge Gezondheidsraad over alcoholgebruik publiceerde. In dat advies wordt onder meer gepleit voor een totaalverbod op alcohol voor jongeren onder de 18 jaar, een verbod op reclame voor alcohol, een einde aan de sponsoring door alcoholmerken, een einde van de verkoop van blikjes in nachtwinkels en tankstations, en gratis water op restaurant.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Alcoholreclame , UZ Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.